Info

Berza

  • aero 921 ▲ 0,22%
  • alfa 24.999 ▲ 0,71%
  • amso 898 ▲ 12,25%
  • dinnpb 6.150 ▼ -2,30%
  • fito 2.550 ▼ -0,04%
  • glos 350 ▼ -2,78%
  • kmbn 2.250 ▲ 0,04%
  • kmbnpb 770 ▼ -3,75%
  • mtlc 1.850 ⚫ 0,00%
  • niis 599 ▼ -0,17%
  • puue 84 ▼ -21,50%
  • stotn 130 ⚫ 0,00%
(31. oktobar 2019.)
Stupio na snagu Zakon o lobiranju u Srbiji

Transparentnost i primena

Transparentnost - Srbija od jula do oktobra 2019, u okviru projekta „Lobiranje pre Zakona o lobiranju“, pokušava da utvrdi obrasce i odlike prakse lobiranja u Srbiji u periodu od ponovnog uspostavljanja demokratije (1990) do usvajanja prvog Zakona o lobiranju (2019)
Transparentnost i primena
Jedan od poslednjih antikoruptivnih propisa koji Srbija nije imala, Zakon o lobiranju, usvojen je 18 godina nako što su započete antikorupcijske normativne reforme. Donošenje zakona je planirano nacionalnim strateškim dokumentima za borbu protiv korupcije 2005. i 2018. godine. Ipak, usvojen je krajem prethodne godine, a na snagu stupio u avgustu 2019.
Kako bi javnost upoznali sa ovom zakonskom regulativom organizacija Transparentnost Srbija, uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji, organizuje niz edukativnih susreta.
Nemanja Nenadić, Vesna Božović i Zlata Đorđević, članovi Transparentnost Srbije i Agencije za borbu protiv korupcije predstavili su novi Zakon o lobiranju na okruglom stolu u Šapcu pod nazivom „Novi Zakon o lobiranju - izgradnja kapaciteta lokalnih samouprava i podizanje svesti javnosti“.
Cilj sastanka je bio da se predstavnici lokalnih samouprava upoznaju sa novim zakonskim rešenjima o lobiranju kako bi se osnažili njihovi kapaciteti, ali i preduzetnika, lokalnih medija i civilnog društva u praćenju primene novog Zakona o lobiranju i podzakonskih akata iz ove oblasti.
-Postoje brojne nedoumice, nejasnoće i pogrešna shvatanja, jer se lobiranje tumači kao „mutna“ radnja, a zapravo je suština da se izađe iz takvih tokova i da se kroz primenu Zakona osvetle pokušaji uticaja na donošenje odluka - rekao je programski direktor Transparentnost Srbija Nemanja Nenadić i kao nedostatak ističe da postoje izvesne mane pravne regulative, ali da je usvajanjem Zakona načinjen određeni pomak. Od primene i tumačenja zavisi i budućnost, ali i transparentnost lobiranja.
-Ovo je dobro kao početni korak, jer nikada nismo imali zakon koji bi regulisao ovu oblast i bar jedan deo materije će biti pokriven. Firme koje angažuju profesionalne lobiste kako bi doprli do donosilaca odluka moraće da ispune određene uslove i da dostave informacije o svojim aktivnostima. Ono što Zakon nije dobro uredio je obaveza javnosti u organima vlasti. Želeli bismo da građani mogu transparentnije da vide određene podatke, kao što su: posete i prijemi gradonačelnika ili ministara, teme razgovora i susreta. Trenutno se objavljuje ono što ljudi u vlasti žele, ali ne i ono što je važno da građani znaju. Biće potrebno da se redefiniše granica između lobiranja i koruptivnih radnji, kao i onoga što rade grupe građana kada podnose određene inicijative u javnom interesu. Treba da znaju da imaju pravo da podnose inicijative i ne moraju da traže profesionalnog lobistu za te aktivnosti. Njih će verovatno angažovati velike korporacije. Ipak, ostaje da vidimo u narednom periodu. Možda Zakon o lobiranju ostane „mrtvo slovo na papiru“, kao što se dogodilo u nekim susednim zemljama - zaključio je Nenadić.

M. Ž.

Najnoviji broj

4. jun 2020.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa