8. februar 2024.8. feb 2024.
Porasla prodaja novih automobila
TRENDOVI NA TRŽIŠTU AUTOMOBILA U SRBIJI

Porasla prodaja novih automobila

„Prošle godine prodato 128.930 polovnih automobila iz uvoza. Srpski vozači najviše veruju Folksvagenovim modelima: Golfu, Pasatu i Polu, svih generacija. U godini za nama prodato novih čak 180 Poršea, 33 Maseratija, 16 Jaguara i 7 Ferarija“ navodi Petar Veličković, menadžer za odnose sa javnošću sajta „Polovni automobili“
„Polovni automobili“ ima najdužu tradiciju onlajn prodaje svih vrsta vozila, kao i delova i opreme, kod nas. Ove godine slave 20 godina postojanja. Trenutno se na ovom sajtu nalazi oko 72.000 oglasa za putnička vozila, dok ukupan broj oglasa premašuje 1,2 miliona.

Menadžer za odnose sa javnošću „Polovnih automobila“, Petar Veličković za „Glas Podrinja“ govorio je o trendovima na tržištu automobila u Srbiji.

Foto: Privatna arhiva


Koliko je automobila, novih i polovnih prodato tokom prošle godine u Srbiji? Kakvi su brojevi u odnosu na ranije godine?
-Podaci prikupljeni u saradnji sa „CUBE timom“ pokazali su da je prošle godine prodato 128.930 polovnih automobila iz uvoza, što je za 2,8 odsto manje u odnosu na prodaju ostvarenu u 2022. godini. Šta nam ovaj podatak pokazuje? Sa jedne strane nastavak jednog trenda koji traje par godina unazad, ali sa druge strane jasno se vidi da taj trend pada prodaje polovnjaka usporava. Ako pogledamo prodajne podatke iz 2022. u odnosu na 2021. godinu, vidimo da je tada pad prodaje iznosio čak 15 procenata.

Za razliku od tržišta polovnjaka, u prošloj godini zabeležen je rast prodaje novih automobila od 11,6 odsto u odnosu na 2022. godinu. Bolje su se prodavali putnički automobili, dok su u segmentu lakih komercijalnih vozila zabeleženi nešto slabiji prodajni rezultati.

Koje automobile su kupci u Srbiji najviše kupovali?
-I u 2023. godini dominantno su se kupovali polovnjaci proizvedeni između 2007. i 2011. godine i oni čine 43 odsto svih polovnjaka koji su u prethodnih 12 meseci prvi put registrovani u našoj zemlji. Zanimljivo, nešto manje od polovine svih prodatih polovnih automobila iz uvoza (47 odsto) u godini za nama ispunjava emsionie standarde od Euro 1 do Euro 4 (vozila proizvedena do 2009. godine).

Podsetimo, država je najavila zabranu uvoza ovakvih vozila od 1. januara ove godine, ali se to za sada nije desilo.

Kad je reč o omiljenim proizvođačima i modelima polovnjaka, situacija je gotovo identična kao i prethodnih godina. Srpski vozači najviše veruju Folksvagenovim modelima: Golfu, Pasatu i Polu, svih generacija, a u vrhu prodaje polovnjaka su još i modeli Fijata (punto), Audija (model A4), Opela (astra i korsa), Škoda (oktavija). Kod novih vozila, od prvih pet najprodavanijih modela u prošloj godini, čak četiri pripadaju Škodinoj gami: oktavija na prvom mestu, a zatim skala na drugom, kamiq na trećem i superb na petom mestu. Na četvrtom mestu po broju prodatih primeraka u prošloj godini našao se čuveni Tojotin model, korola.



Šta je kupcima najbitnije prilikom kupovine automobila? Da li je to cena ili su podjedanko važni i drugi faktori?
-To je po nekom nepisanom pravilu kombinacija više faktora. Naravno, prvo bismo izdvojili cenu, ali nikako ne treba zanemariti i ostale faktore : istorija održavanja, vrsta karoserije i marka automobila, ali i godina proizvodnje, potrošnja i vrsta goriva, pređena kilometraža, troškovi održavanja, nivo opreme...

Kakva je ponuda polovnih automobila nakon najava novih regulativa? Da li su se prodavci prilagodili novim standardima?
-Nije bilo značajnih promena kad je o ponudi polovnjaka. Jedan od razloga je što najavljene izmene u regulativi nisu počele da se primenjuju. Tu pre svega mislimo na zabranu uvoza polovnih vozila standarda Euro 3 i Euro 4, kao i najavu subvencija od 2.100 evra za kupovinu polovnjaka normi Euro 6 uz reciklažu starijih vozila na dizel pogon.

U prošloj godini imali smo izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojima je dat osnov za uvoz polovnjaka iz Amerike. Međutim, ni ova odreba još nije stupila na snagu, jer se čeka usvajanje odgovarajućih podzakonskih akata koji treba bliže da definišu ovu oblast.

U kom rasponu cena se kupci najviše odlučuju za kupovinu automobila?
-Detaljne podatke o cenama imaćemo narednih dana. Ono što je vidljivo već sada, jeste da cene nisu u padu. Ovaj podatak i ne čudi previše, pogotovu kada uzmemo u obzir činjenicu da su septembra prošle godine poskupeli i troškovi samog uvoza polovnjaka i to za oko 200 evra po vozilu.

-Koliko luksuzni automobili imaju kupaca u Srbiji? Kakva je ponuda ovakvih polovnih automobila kod nas, a kakvo interesovanje i kolike su cifre do kojih se kreću cene najskupljih “polovnjaka“ kod nas?
Zanimljivo, u 2023. godini veliki broj luksuznih novih modela je našao svoj put do kupaca. Tako je prirmera radi u godini za nama prodato čak 180 Poršea, 33 Maseratija, 16 Jaguara i 7 Ferarija... I na sajtu „Polovni automobili“ postoji širok izbor polovnih luksuznih automobila, čija cena često prelazi i 100.000 evra.
M.M.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa