Инфо

Берза

  • aero 800 ▼ -11,11%
  • aven 1.249 ▼ -3,92%
  • enhl 500 ⚫ 0,00%
  • jmbn 5.105 ⚫ 0,00%
  • kmbn 2.548 ▲ 0,71%
  • lsta 500 ▼ -10,23%
  • niis 548 ▲ 0,92%
  • plnm 470 ▼ -6,00%
  • tlkb 12.000 ▼ -1,31%
(7. новембар 2019.)
МЕШТАНИ ШТИТАРА ЧЕКАЈУ КОНАЧНУ ОДЛУКУ

Град нуди алтернативу

“Нажалост, нећемо моћи да испунимо све појединачне захтеве из разлога што када се пројектују и планирају овакви инфраструктурни системи геометрија пута не дозвољава да пут заобилази неке непокретности” каже помоћник министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зоране Михајловић, Ђорђе Милић. Начелник Градске управе Милан Васић истиче да Град има алтернативно решење, а да је на Министарству да одлучи да ли ће новац да издвоји за рушење кућа или за надвожњаке
Град нуди алтернативу
Драма мештана Штитара се наставља. Прошле седмице село је посетио помоћник министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зоране Михајловић, Ђорђе Милић са пројектантима и архитектама који су учествовали у изради плана брзе саобраћајнице Лозница – Шабац.
Мештани су покушали да убеде надлежне да промене трасу пута која је планирана да иде преко тридесетак домаћинстава у Штитару. Представници Министарства и струке могли су само да им обећају да ће све писмене примедбе поднете до прошлог понедељка размотрити.

Покушај компромиса
Председник Савета Месне заједнице Штитар Душан Туфегџић захвалио се гостима из Београда што су дошли да разговарају са њима и покушају да нађу решење за проблем који траје од половине јуна, када су сазнали за план трасе ове саобраћајнице.
-Очекујем неки позитиван сигнал да је могуће тај пут изместити како би се направило што мање штете селу, да се оно не подели на два дела и да се не поруше толике куће и други објекти. Мештани су незадовољни што пројекат дели село на два дела. То је катастрофално за нас, истакао је Туфегџић.
Сматра да се свакако нешто мора мењати, јер се око овог питања “дигла велика прашина” и више од 1.100 мештана је потписало петицију за измештање пута.
-Не може се дозволити да се уништи једно село. Све везано за експропријацију пољопривредног земљишта нас не погађа. Штитарци јесу за брзу саобраћајницу, али уз одређене корекције које чак нису ни скупље од провобитног плана, бар нас тако уверавају у ЈП “Инфраструктура”, навео је Туфегџић.
Ђорђе Милић је истакао да се ради о веома важном путу не само за Мачвански управни округ, него за читав регион.
-Иако је презентација већ одржана у просторијама Градске управе у Шапцу сматрамо да треба да попричамо са људима лично и дамо им праве информације како би што боље разумели ово планско решење. Нажалост, нећемо моћи да испунимо све појединачне захтеве из разлога што када се пројектују и планирају овакви инфраструктурни системи геометрија пута не дозвољава да пут заобилази неке непокретности. Прво се планира коридор, а онда се у оквиру тог коридора планирају површине за јавну намену које се експропришу, у оквиру чега се гради пут, објаснио је Милић.
Помоћник министарке је демантовао наводе да ће пут “сећи село на пола”. Истакао је да саобраћајница прати коридор пруге и иде јужним делом села.
-Штитар се у грађевинском смислу развијао линеарно поред пута. Видећемо заиста да утицај овог пута буде минималан на локално становништво. Постојећи путеви ће се користити исто као и раније. Планирани су пропусти да људи могу механизацијом да пролазе до својих њива, рекао је Милић.
Како је навео, у планском смислу постоји неколико зона, а најважнија је зона експропријације. Позвао је све мештане да погледају план и виде где се налазе њихове непокретности.
-Путни појас је само мањи део у односу на границу овог плана. Свако померање тражиће нову израду документације и померање рокова. Ми ћемо врло брзо започети изградњу моста на Сави, најавио је Милић.

Приговори су поднети
Рок за подношење приговора истекао је у понедељак. Приговори су подношени Комисији за планове Града Шапца, након чега ће их обрађивачи из Института за архитектуру и урбанизам Србије и Института за путеве оцењивати. Милић је објаснио да ће по завршеном јавном увиду бити познат коначан став.
-Теоријски, могуће је да се прихвате примедбе грађана и да се ураде нова техничка решења, али још је рано да се говори о томе. Грађани ће на јавној седници Комисије да образложе своје ставове, а онда ће Комисија заузети свој коначан став, навео је Милић.
Јавна седница Комисије је 20. новембра. Тада ће се расправљати о свакој писмено поднесеној примедби након чега ће Комисија заседати и дати свој суд. Урбанисти до тада треба да припреме одговоре да ли се примедбе прихватају. Примедба може бити прихваћена, одбијена, делимично прихваћена или неоснована.
Помоћник министарке је мештанима на почетку састанка рекао да не могу испунити све појединачне захтеве и да ће нека домаћинства бити предмет експропријације, али да ће се све радити у складу са Законом и да нико не сме бити оштећен.
-Желимо да људи који учествују у изградњи овако важних инфраструктурних пројеката осете да су дали неки допринос за развој своје земље, а не да их је неко оштетио, рекао је Милић.
Мирослав Марић, просторни планер из Института за путеве навео је да је основа за израду плана био просторни план подручја посебне намене који је усвојила држава и да је траса задржана одатле.
-Кроз детаљну разраду смо водили рачуна да буде што мање оштећених људи. Водили смо рачуна да свако насеље има прикључак на пут. Ово је брзо саобраћајница и свако укрштање у нивоу је јако опасно. Ово је пољопривредни крај и свако укрштање са пољопривредним саобраћајем представљало би ризик. Водило се рачуна да се оставе прелази и пролази, тако да на траси пута постоји велики број прелаза, пролаза и мостовских конструкција. Имамо и пругу и морали смо да водимо рачуна да будући пут не направи последицу да насеља буду укљештена између пута и пруге, навео је Марић.
Урбанисти су на састанку објаснили да на подручју Штитара будућа саобраћајница прелази преко државног пута, а да су свуда, где долази до укрштања са постојећим локалним путевима, подизана траса на мостовске конструкције, како би постојећа комуникација остала нетакнута. Тако будући пут неће физички пресецати постојећи, него ће укрштање бити денивелисано.

Теоретски, могуће је
Мештане је највише интересовало да ли могу да се направе надвожњаци преко пруге да се куће не дирају. Одговорни пројектант пута Горан Шеница објаснио је да траса представља оптимално решење бројних анализа, где се минимизирају негативни, а максимизирају позитивни утицаји.
-Физички је могуће, али да ли ће негативни утицаји које произведе нова траса бити већи, а позитивни мањи то би опет морале да покажу анализе. Морам да верујем ономе што је урађено пре него што смо ми наследили овај пројекат, јер је и та документација прошла сличну процедуру. Мислим да је тешко очекивати да могу бити направљене веће измене, рекао је Шеница.

Град нуди алтернативу
Душан Туфегџић је на састанку изнео да ЈП “Инфраструктура” има алтернативно решење, а да ли је оно скупље или јефтиније, да то мештане не интересује.
-Ако тај пут може да се помери нас не интересује колико то кошта. Скупштина града оваквав план неће усвојити. Звучна баријера која би се градила поред кућа које остану кошта баснословно, за тај новац могу да се ураде оба надвожњака преко пруге, истакао је Душан Туфегџић.
Начелник Градске управе Милан Васић такође је био присутан на састанку у Штитару и потврдио да Град има алтернативно решење, а да је на Министарству да одлучи да ли ће новац да издвоји за рушење кућа или за надвожњаке.

Подршка већине одборника
Последњег дана за подношење приговора, у понедељак, одржана је и хитна седница Скупштине града, са само једном тачком дневног реда – подршком иницијативи грађана МЗ Штитар. Већина одборника гласала је за ову одлуку, док су одборници Српске напредне странке били уздржани.
Иако су се одборници начелно сложили да је најважније да грађани буду што мање оштећени и ова тема се политизовала и расправа је ишла у много других праваца и по бројним другим темама.
На седници су реч добили и председник Савета МЗ Штитар Душан Туфегџић и начелник Мачванског управног округа Владан Красавац.
-Штитарци се радују изградњи овог пута, али нисмо Кањон мораче. Не морају да се руше 32 домаћинства и 108 објеката и да се 150 људи исели са својих вековних огњишта, рекао је Туфегџић.
Красавац је навео да је Министарство изразило добру вољу и жељу да се мештанима што више изађе у сусрет и буде што мање штете по њих.
-Нажалост, седница је отишла у другом правцу, у политичке размирице и предизборне приче које неће помоћи мештанима Штитара. Сигуран сам да сви, без обзира на политичко опредљење, желе да Штитарци имају што мање последица. Држава до сада нигде није имала већих судских спорова приликом изградње великих инфраструктурних пројеката, јер се увек излазило људима у сусрет. Јавна расправа је трајала месец дана, а 20. новембра ће бити расправа и по упућеним жалбама. Комисија после тога доноси коначно решење. Убеђен сам да ће се компромис пронаћи, истакао је Красавац.
Одборници Српске напредне странке са говорнице су истицали да уколико дође до експропријације домаћинстава, да грађани неће бити оштећени. Дејан Јовановић из одборничке групе СНС сматра да је на седнции дошло до покушаја полтизације проблема који је за део мештана Штитара веома озбиљан.
-Дошли смо на седницу да бисмо озбиљно разговарали. Нажалост, Небојша Зеленовић је почео поново да прича о темема које немају везе са дневним редом. Мештанима Штитара желим да поручим да имају поверења у своју државу, Владу и председника. Свуда где се градило било је проблема и они су решени на задовољство грађана. Тако ће бити и овог пута. Приговори ће бити упућени где треба и сигурна сам да ће се то завршити на задовољство свих, каже Јовановић.
Градоначелник Шапца Небојша Зеленовић сматра да је алтернативна траса, коју су предложили саобраћајни стручњаци града Шапца боља, квалитетнија и краћа и да захтева одређене измене.
-Пут се неће никада урадити ако не буде добро нацртан, ако грађани кажу да не може туда да прође. Суштина је да нема ауто-пута од Руме до Шапца већ седам година. За тај пут постоје све одлуке. Сва планска документа, сви пројекти, одлука Владе о експропријацији и седам година се ништа не дешава. То је казна коју треба да претрпи Шабац зато што је гласао другачије, каже градоначелник.
Зеленовић је демантовао тврдње да је план брзе саобраћајнице постојао још 2008. године. Каже да је тада постојала само идеја о томе.
-Тада је говорено о томе да треба да се споји ауто пут од РУме, Шабац – Лозница. Али од идеје се није померило, тврди градоначелник Зеленовић.

Рађено по пројектном задатку
-Од стране нвеститора, “Путева Србије”, добили смо задатак да разрадимо трасу пута која везује градове Шабац и Лозницу. Тим пројектним задатком предвиђено је да се придржавамо трасе пута која је дефинисана генералним пројектом који се разрађивао од 2008. до 2011. године и та траса пута је унесена у сва планска документа Шапца и Лознице и ми смо у сарадњи са “Путевима Србије” извршили одређене корекције које су имале свој плански документ. Плански задатак каже да се не улази у укрштање са пругом, него да се иде паралелно, рекао је Мирослав Марић.


Још петнаестак дана неизвесности
Коначни одговори на примедбе ће се знати после после јавне седнице Комисије 20. новембра.
-Зависно од тога да ли су примедбе прихваћене или одбијене, план иде или на корекцију, или на усвајање у Скупштину града. Ако остане овако како јесте, теоријски може да буде усвојен у децембру. Ако се мења процедура се понавља и то одлаже цео поступак шест месеци до годину дана, рекао је Ђорђе Милић.


Дедина кућа нема цену
Члан Градског већа Божидар Катић на седници Скупштине у понедељак је изнео свој став поводом овог питања.
-Велико је питање колико је финнасијски исплативије да пут прелази преко 32 домаћинства и колико то може да буде јефтиније. Једно друго питање је још важније – може ли да се изрази у новцу цена имања, дедине куће и крсне славе. То су поносни српски сељаци који ту живе генерацијама и за њих кућа није само место становања. Они ту обављају све своје послове, за њу је везано њихово постојање и наслеђе, истакао је Катић.




М. Мијаиловић

Најновији број

2. април 2020.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa