Инфо

28. новембар 2019.28. нов 2019.
ДЕЦУ НАЈВИШЕ БОЛИ НЕПРАВДА
СТОП КРИМИНАЛИТЕТУ МЛАДИХ (10)

ДЕЦУ НАЈВИШЕ БОЛИ НЕПРАВДА

Према подацима добијеним од Центра за социјални рад број деце у сукобу са законом у Шапцу је у сталном порасту. У складу са том чињеницом циљ пројекта “СТОП криминалитету младих”је повећеати степен знања и информисаности о значају и начину превенције друштвено неприхватљивог понашања деце и младих у циљу смањења криминалитета. Реализацију Пројекта финансијски је подржало Министарство културе и информисања Републике Србије
Рад у школи и стални контакт са децом, уколико му се посветимо, свакоднавно нам омогућава нове увиде, шири сазнања. Из дана у дан са њима растемо, делимо срећу и тугу, подносимо неправду. Једна од тих посвећених, и пре свега оданих професорском позиву је педагог Шабачке гимназије Биљана Дробњак.
Након петнаест година рада, многобројних трибина и радионица посвећених образовању нових вршњачких едукатора и спречавању појаве вршњачког насиља, Дробњак каже, да је заједничко свим генерацијама да их највише боли неправда, али да су временом начини злостављања еволуирали, а вербални сукоби и физички обрачуни добили на трајности штетног ефекта у електронском издању. Слаже се са констатацијом стручњака обједињених пројектом “Стоп криминалитету младих”, да складна породица недри квалитетне и емпатичне људе, те да је у формирању младог човека пресудна улога родитеља, али, истовремено тврди да се и у школи може много тога урадити на превенцији и санирању бола као последице злостављања и неразумевања. На жалост, према њеним сазнањима све већи број деце устаљеног је мишљење да је насиље немогуће спречити, јер је постало део свакодневице, али као једна од ретких која ученике пита, али и чује шта имају да кажу, не губи наду, да упорно деловање и упућивање на “ход у туђим ципелама” из којег ће се родити саосећање, морају да дају резултате.
Деца се питају
Рад са децом захтева целог човека. Уколико хоћете да вам верују морате много тога да им дате, да им посветите довољно времена. Током тог периода они се отварају, ви стичете увид у њихове животе, осећања, размишљања. Та размишљања наводе на бројне закључке.
Са друге стране да смо друштво које полако прихвата насиље као “нормалну” појаву свакодневно нас уверавају медији. Наслови су све бруталнији, описи насиља детаљнији. Милости нема ни када су деца међу настрадалима, а камо ли када су млади људи виновници насиља.
-На жалост, као и у заједници уопште, тако је и у школама све више насиља.Медији му сензационалистички приступају, што утиче и на наше ученике. Они су јединственог мишљења како цео ситем треба да се мења, не би ли дошло до смањења насиља, у истом циљу већ постојеће казне треба пооштрити и без изузетка примењивати, - истиче Биљана Дробњак, и о дечјем схватању кажњавања износи следеће:
-Када причамо о казнама, од њих најчешће чујем да су оне ту да буду примењене, доследне, односно да појединци који ураде нешто што је ван прихватљивих норми понашања сносе последице. На жалост, често помисле да неки “насилници”, поготово у систему школе пролазе некажњено. Та неправда их јако боли.
Није све у казни
Међутим, није све ни у казни. Много је битније на насиље превентивно деловати, учинити све да до њега не дође.
-Велику енергију треба уложити у освешћивање деце и превенцију.Треба их упутити да не доживљамо сви истоветно свет, односно да он што је за њих “шала”, неког зна да заболи јако и остави трајне последице- објашњава Дробњак, и подвлачи да је један од најважнијих задатака учење деце да буду толерантна, емпатична, да негују поверење и поштовање.
У смислу превенције у школама се често организују радионице, вршњачке едукације, трибине. У корак са временом све чешће се праве и видео презентације, едукативни филмови, спотови, електронске новине. Док су у случају конкретног искакања из прохватљивих оквира, најефикаснији традиционални идндивидуални или групни саветодавни рад.
Посвећеност даје резултате
-Некада немамо времена за интензиван рад са ученицима о агресивном понашању, решавању конфликата, али ја све своје расположиве ресурсе користим да будем у контакту са ученицима, јер то даје највише ефеката, и показује да рад у просвети онда има смисла- истиче Биљана Дробњак и каже да без обзира што ради у школи у којој нема конфликтних ситуација, свака прича са младим људима доноси позитиван ефекат и повратне информације о напретку и мењању негативних понашања.
Када већини младих људи указујете свакодневно на последице учињених дела, када им развијате емпатију за друге људе и животиње, они све мање посежу за неприхватљивим моделима које опонашају, а које су им у окружењу. Само заједничким снагама можемо дечовати превентивно, адекватним проналажењем узрока можемо сузбијати насиље и ићи ка креативном решавању сукоба.
Т.Т.

Најновији број

26. новембар 2020.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa