Berza

  • aero 820 ▼ -0,97%
  • akdm 260 ▼ -3,70%
  • dinnpb 4.442 ▲ 2,11%
  • dnos 2.900 ⚫ 0,00%
  • fito 3.050 ▼ -4,66%
  • glos 330 ⚫ 0,00%
  • gmon 2.100 ⚫ 0,00%
  • impl 3.350 ⚫ 0,00%
  • kmbn 3.294 ▲ 2,23%
  • kmbnpb 1.300 ⚫ 0,00%
  • mtlc 1.918 ▲ 0,52%
  • niis 678 ▼ -0,59%
  • rso17153 103,48 ▲ 0,87%
  • rso19182 106,00 ▲ 0,01%
  • svrl 535 ▲ 3,88%
(12. oktobar 2017.)
Ekonomski barometar

Zakon kao uštipak

Što bi se u narodu reklo “ko o čemu, baba o uštipcima”. Vujaklija objašnjava da se ovo kaže za nekoga kome nije bitno o čemu se priča, on priča ono što on hoće, iako to nema veze sa onim o čemu svi diskutuju i nije mu bitno da li to koga zanima i da li se to sluša, važno je da je on svoje ispričao. Možda već pogađate da je reč o Zakonu o poreklu imovine državnih i partijskih funkcionera. Da ima ovog zakona, ne bi bilo „tetke“. Ni kumova, braće i sestara, supruga, svastika i švalerki, ujaka (iz Amerike) i ostale uže i šire familije. Koji su „uvek pri ruci“, našim bogatim političarima. O zakonu svi govore i obećavaju već više godina. U svojoj kolumni “obrnuta ekonomija“ u listu “Danas” sam pre tri-četiri godine imao naslov „Kažite dragička“ jer je tadašnji premijer (ili PPV u funkciji premijera) čvsto obećao brzo donošenje ovog zakona. Pa je posle nekoliko puta opet „objavljivao“ da zakon „samo što nije“. U poslednje vreme, niko ga ni ne pominje. Počev od predsednika. Čiji to više nije ni posao. Treba očekivati da će uskoro zameriti Vladi i premijerci šta više čekaju sa ovim strateškim zakonom. Kako se do sada zakon „donosio“, bojimo se da će biti kao sa platama od 500, ili bar 440 evra.
Takođe sam u ranijim kolumnama u više navrata, predložio bitne elemente ovog zakona. Zakonom bi bili obuhvaćeni državni i partijski funkcioneri. I njihove „uže i šire familije“. Od sadašnjih i bivših predsednika i premijera, pa naniže. Ministri i državni sekretari, predsednici i funkcioneri partija, čelnici javnih preduzeća i ustanova, predsednici opština i gradova. Postupalo bi se po prioritetima. I to ne obavezno prema funkciji, već prema „vidljivom i nevidljivom“ bogatstvu. Kako se to u narodu kaže ”sve se može sakriti, osim kašlja, švalerke i bogatstva”. Sve se vidi ako vlast to hoće. Treba uvesti i kategoriju “uzbunjivača” i “javljača”. Komšija, rođaka, političkih protivnika. Koji imaju priliku ili saznanja kako žive funkcioneri. Šta voze po zemlji, vodi ili vazduhu, gde žive, gde rentiraju stanove, imaju li “ostrvske” firme i pare. Za tačne informacije sledi nagrada, za lažne i tendenciozne odgovornost. Za manje laži prekršajna, za veće krivična prijava. Realizaciju zakona, na osnovu prioriteta (odozgo - nadole) i informacija “uzbunjivača” bi radila nezavisna ekspertska agencija, koju bi činili najugledniji poreski stručnjaci i forenzičari za “pranje para i “povezana lica”. Koji bi , za naše uslove, imalastronomske plate. Da ne bi i sami “podlegli iskušenjima”. Sa zaprećenim rigoroznim sankcijama, ako ipak “podlegnu”.
Predlogom je obuhvaćen i “cenzus”. Saobrazno našim platama, smatramo da je “funkcioner” maksimalno mogao uštedeti po 700 evra mesečno. Pa puta broj meseci. Za maksimalnih 20 godina(240 meseci) koliki je teorijski maksimum za sadašnje funkcionere i političare, to je najviše 128 hiljada evra. U pokretnim i nepokretnim stvarima. Sve preko toga je predmet progresivnog oporezivanja (od 50 do 100 posto), ili oduzimanja. Osim ako “osumnjičeni” zvaničnim dokumentima, poreskim stručnjacima i forenzičarima ne dokažu ispravno poreklo svoje imovine.
Zamislite samo, koliko bi se preventivno smanjila tekuća i buduća korupcija, samim donošenjem zakona. I prvim primerima “dobre prakse”. Kako bi se „tresli“ nerealno bogati političari i funkcioneri. Konačno bi se utvrdili “prava mera” i pravedni kriterijumi za “zloupotrebu službenog položaja” i “trgovinu uticajem”. Jesu li osuđeni i optuženi ministri, gradonačelnici i drugi “bivši žuti” bogati. Imaju li pare, džipove, nekretnine, firme, “tajne” tetke. Ako nemaju, oni nisu za sud. Kako mogu “zloupotrebiti” položaj ako se na funkciji nisu “okoristili”. I ako su “obični” (da ne kažemo siromašni). Možda su za psihijatra, ali nisu za sud. Ako imaju, neka odgovaraju. Kao i drugi političari i funkcioneri što stvarno imaju. Bivši i sadašnji.
Da uzmemo za primer bivšeg i sadašnjeg gradonačelnika prestonice. Za obojicu se priča da su bogati. Za bivšeg, “dobro obavešteni krugovi” tvrde da je bio bogat pre ulaska u politiku, u kojoj je samo osiromašio. Jer mu je trpeo biznis. Za drugog, opet neki “krugovi”, tvrde da je napravio biznis i obogatio se dok je bio funkcioner. Istinu bi lako, na osnovu “našeg” zakona, utvrdila pomenuta ekspertska grupa za sprovođenje zakona.
Ostaje da se vidi, da li će se i kada “uštipak” pretvoriti u zakon.
Dragan Vujadinović

Najnoviji broj

19. septembar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa