Инфо

Берза

  • aero 1.682 ▼ -0,59%
  • alfa 33.605 ▼ -2,41%
  • gmon 1.595 ▼ -0,31%
  • jesv 5.150 ▲ 0,88%
  • niis 679 ▼ -0,73%
  • spru 810 ▲ 1,00%
  • svrl 600 ⚫ 0,00%
  • tgas 11.000 ⚫ 0,00%
  • thhm 235 ⚫ 0,00%
  • tlkb 2.700 ⚫ 0,00%
(12. октобар 2017.)
Економски барометар

Закон као уштипак

Што би се у народу рекло “ко о чему, баба о уштипцима”. Вујаклија објашњава да се ово каже за некога коме није битно о чему се прича, он прича оно што он хоће, иако то нема везе са оним о чему сви дискутују и није му битно да ли то кога занима и да ли се то слуша, важно је да је он своје испричао. Можда већ погађате да је реч о Закону о пореклу имовине државних и партијских функционера. Да има овог закона, не би било „тетке“. Ни кумова, браће и сестара, супруга, свастика и швалерки, ујака (из Америке) и остале уже и шире фамилије. Који су „увек при руци“, нашим богатим политичарима. О закону сви говоре и обећавају већ више година. У својој колумни “обрнута економија“ у листу “Данас” сам пре три-четири године имао наслов „Кажите драгичка“ јер је тадашњи премијер (или ППВ у функцији премијера) чвсто обећао брзо доношење овог закона. Па је после неколико пута опет „објављивао“ да закон „само што није“. У последње време, нико га ни не помиње. Почев од председника. Чији то више није ни посао. Треба очекивати да ће ускоро замерити Влади и премијерци шта више чекају са овим стратешким законом. Како се до сада закон „доносио“, бојимо се да ће бити као са платама од 500, или бар 440 евра.
Такође сам у ранијим колумнама у више наврата, предложио битне елементе овог закона. Законом би били обухваћени државни и партијски функционери. И њихове „уже и шире фамилије“. Од садашњих и бивших председника и премијера, па наниже. Министри и државни секретари, председници и функционери партија, челници јавних предузећа и установа, председници општина и градова. Поступало би се по приоритетима. И то не обавезно према функцији, већ према „видљивом и невидљивом“ богатству. Како се то у народу каже ”све се може сакрити, осим кашља, швалерке и богатства”. Све се види ако власт то хоће. Треба увести и категорију “узбуњивача” и “јављача”. Комшија, рођака, политичких противника. Који имају прилику или сазнања како живе функционери. Шта возе по земљи, води или ваздуху, где живе, где рентирају станове, имају ли “острвске” фирме и паре. За тачне информације следи награда, за лажне и тенденциозне одговорност. За мање лажи прекршајна, за веће кривична пријава. Реализацију закона, на основу приоритета (одозго - надоле) и информација “узбуњивача” би радила независна експертска агенција, коју би чинили најугледнији порески стручњаци и форензичари за “прање пара и “повезана лица”. Који би , за наше услове, ималастрономске плате. Да не би и сами “подлегли искушењима”. Са запрећеним ригорозним санкцијама, ако ипак “подлегну”.
Предлогом је обухваћен и “цензус”. Саобразно нашим платама, сматрамо да је “функционер” максимално могао уштедети по 700 евра месечно. Па пута број месеци. За максималних 20 година(240 месеци) колики је теоријски максимум за садашње функционере и политичаре, то је највише 128 хиљада евра. У покретним и непокретним стварима. Све преко тога је предмет прогресивног опорезивања (од 50 до 100 посто), или одузимања. Осим ако “осумњичени” званичним документима, пореским стручњацима и форензичарима не докажу исправно порекло своје имовине.
Замислите само, колико би се превентивно смањила текућа и будућа корупција, самим доношењем закона. И првим примерима “добре праксе”. Како би се „тресли“ нереално богати политичари и функционери. Коначно би се утврдили “права мера” и праведни критеријуми за “злоупотребу службеног положаја” и “трговину утицајем”. Јесу ли осуђени и оптужени министри, градоначелници и други “бивши жути” богати. Имају ли паре, џипове, некретнине, фирме, “тајне” тетке. Ако немају, они нису за суд. Како могу “злоупотребити” положај ако се на функцији нису “окористили”. И ако су “обични” (да не кажемо сиромашни). Можда су за психијатра, али нису за суд. Ако имају, нека одговарају. Као и други политичари и функционери што стварно имају. Бивши и садашњи.
Да узмемо за пример бившег и садашњег градоначелника престонице. За обојицу се прича да су богати. За бившег, “добро обавештени кругови” тврде да је био богат пре уласка у политику, у којој је само осиромашио. Јер му је трпео бизнис. За другог, опет неки “кругови”, тврде да је направио бизнис и обогатио се док је био функционер. Истину би лако, на основу “нашег” закона, утврдила поменута експертска група за спровођење закона.
Остаје да се види, да ли ће се и када “уштипак” претворити у закон.
Драган Вујадиновић

Најновији број

20. септембар 2018.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa