(1. avgust 2019.)
VLADIMIR ĐINIĆ, MAGISTAR SAOBRAĆAJA I O PRAVILIMA U KRUŽNOM TOKU

Poštovanje signalizacije za bezbednu vožnju

Tokovi su najbolje rešenje, jer sprečavaju zastoj u saobraćaju. Njih, doduše, ne možete napraviti svuda, jer zahtevaju veliki prostor. Veoma je bitno da svi učesnici u saobraćaju u kružnom toku imaju tu vrstu "prepreke" i da koče prilikom ulaska u ovu vrstu raskrsnice
Poštovanje signalizacije za bezbednu vožnju
Raskrsnice sa kružnim saobraćajem odavno nisu novina, kako u Šapcu, tako i u Srbiji. Novina nije ni činjenica da se i dalje ponašamo kao da ne znamo kako se saobraćaj u "kružnim tokovima" reguliše i sprovodi.
U nekim gradovima, koji su od skoro uveli kružne raskrsnice, nije neobična pojava da se saobraćaj odvija i u kontra smeru. Na svu sreću, takav slučaj nije i u našem gradu, ali primetno je u saobraćaju da se mnogi vozači ne pridržavaju propisa u ovim raskrsnicama.
Magistar saobraćaja i tehnički direktor šabačkog Parking servisa Vlada Đinić kaže za Glas Podrinja da su "kružni tokovi" osmišljeni još polovinom 19. veka i to kao urbanistička pojava.
- Sedamdesetih godina prošlog veka u Velikoj Britaniji su shvatili da bi raskrsnice sa kružnim saobraćajem mogle da ubrzaju protok saobraćaja, i počela je primena ovih raskrsnica tamo gde bi moglo da dođe do zakrčenja saobraćaja. Postavljalo se pitanje zašto mora da se stane na crveno, ako može da se prođe. Tako, na primer, u Sjedinjenim Američkim Državama na svim raskrsnicama postoji "uslovno desno" pravilo saobraćaja - kaže Đinić.
Kada je reč o ponašanju u saobraćaju, za kružne tokove je važno kako ući u njih, kako se ponašati i, na kraju, kako iz njih izaći. Kada govorimo o ulazu u kružni tok, po pravilu, kada je reč o prvenstvu prolaza, u kružnim raskrsnicama, prvenstvo imaju ona vozila koja se već nalaze u kružnom toku.
- To se rešava određenom signalizacijom. Postoje tri znaka - znak opasnosti, plavi znak koji upozorava da se saobraćaj u kružnom toku odvija obrnuto smeru kazaljki na satu i obrnuti trougao - ističe naš sagovornik.
Kružni tokovi, najčešće imaju dve trake.
- Saobraćaj u kružnom toku podrazumeva krorišćenje desne trake za ulaz i izlaz iz raskrsnice. Kada se menja traka, onda prvesntvo ima ono vozilo koje je već u traci u koju se želi ući. Francuzi, na primer, preporučuju, da ako vozač ne može da uđe iz leve u desnu traku, onda napravi još jedan krug. Naš stav je po tom pitanju - sačekati - naglašava Đinić.
I na kraju, iz kružne raskrsnice treba i izaći.
- Kod izlaženja iz raskrsnice sa kružnim saobraćajem obavezno je korisititi "žmigavac". Njegovo korišćenje, međutim, nikako ne daje prednost vozač, već označava samo njegovu nameru da izađe iz kružnog toka. Ovo se, naravno, ne odnosi na tramvaje, i oni uvek imaju prednost - dodaje Đinić.
Kada je reč o Šapcu, Đinić kaže da je politika grada od
2002. godine da se kružni tokove naprave gde god je to moguće, više nego ispravna.
- Kružni tokovi su najbolje rešenje, jer sprečavaju zastoj u saobraćaju. Njih, doduše, ne možete napraviti svuda, jer zahtevaju veliki prostor. Veoma je bitno da svi učesnici u saobraćaju u kružnom toku imaju tu vrstu "prepreke" i da koče prilikom ulaska u ovu vrstu raskrsnice - zaključuje Đinić.
Pored znakova, neretko se dešava da saobraćaj u kružnim tokovima regulišu i pripadnici saobraćajne policije, a zanimljivo je da je u nekim zemljama bilo pokušaja da se na ove raskrsnice postave i semafori, ali to praktično nije moglo dugo da zaživi.
Sećanje na testove
Jedna od noćnih mora na pisanom testu prilikom polaganja vozačkog ispita bila je upravo situacija sa kružnim tokom.
- Zanimljivo je bilo da su testovi za vozački ispit do 2009. godine imali zadatke sa regulisanjem saobraćaja u raskrsnici sa kružnim saobraćajem bez saobrćajnih znakova, a posle se to promenilo. U praksi, na ulicama, kružni tokovi su obeleženi saobraćajnim znacima - napominje Vlada Đinić.
N. K.

Najnoviji broj

17. oktobar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa