Berza

  • aero 790 ▼ -1,74%
  • fint 580 ⚫ 0,00%
  • gfom 284 ⚫ 0,00%
  • gmon 2.000 ⚫ 0,00%
  • niis 674 ⚫ 0,00%
  • pdza 8.300 ▲ 3,75%
(26. septembar 2019.)
CINS OBJAVIO IZVEŠTAJ O DRŽAVNOJ POMOĆI PROVLADINIM MEDIJIMA

Milioni mimo Zakona

Milioni mimo Zakona
Svako ko se iole malo razume u politiku do sada je shatio da su mediji glavna poluga kojom se održava na vlasti predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Pored toga što su mu mediji naklonjeni, oni su skoro svi u vlasništvu ljudi bliskih njemu, ili ih putem finansiranja drži u šaci, što je ogroman slučaj kad a se radi o lokalnim medijima. Retko se, međutim, govori o finansiranju medija koji su glavni Vučićevi megafoni, Sa tih medija se srpski narod drži u zavisnosti gotovo 24 sata, a Centr za istraživačko novinarstvo uspelo je da na jednom mestu sumira kako je država blagonaklona prema onima koji maksimalno podržavaju vlast.
- Za četiri godine država je televiziji Pink odložila plaćanje više od 1,52 milijarde dinara poreskog duga, a to nisu jedine privilegije koje provladini mediji godinama uživaju. Tabloidne, udarne pesnice vlasti Informer i Srpski telegraf dobijaju milione dinara na konkursima i pored toga što krše profesionalne i etičke standarde. Povlašćen je i državni Tanjug koji je umesto gašenja nastavio da radi - zahvaljujući novcu iz budžeta - objavio je CINS.
Osim što je dobila priliku da oko 1,52 milijarde dinara poreskog duga plati na rate, televizija Pink je istovremeno dobila od države najmanje 1,28 milijardi dinara kredita za izvoz. U nefer utakmici sa nezavisnim medijima, navodi CINS, ova provladina televizija godinama ima povlašćen tretman, nekad bez obzira na propise.
- Pink je godinama uspevao da odloži plaćanje poreza pa je tako Poreska uprava za četiri godine omogućila reprograme duga na ukupno 93 rate. Ružičasta televizija je dugovala 231,2 miliona dinara u martu 2012, kada je sa Poreskom upravom potpisala sporazum da plati porez na šest rata. Nešto više od godinu dana kasnije, u junu 2013, novi dogovor je omogućio Pinku da 705,01 miliona dinara plati kroz 15 rata. Do oktobra 2014. TV Pink je napravila novi dug prema državi, ovog puta 197,5 miliona dinara čije plaćanje je odloženo na 12 rata. Još jedno odlaganje televizija je dobila u martu 2016. za dug od 389,1 miliona dinara koji ima obavezu da izmiri u čak 60 rata - pokazuju podaci do kojih je došao CINS.
Po kojim kriterijumima je Poreska uprava odlučila da odlaže plaćanje duga Pinku nije poznato, s obzirom na to da je ova državna institucija godinama odbijala da dostavi novinarima CINS-a sklopljene ugovore.
Kako se navodi na sajtu AOFI, jedan od uslova za dobijanje garancija i kredita jeste potvrda Poreske uprave o izmirenim poreskim obavezama.
Međutim, te godine se Pink inernational company - vlasnik TV Pink - našla na spisku najvećih poreskih dužnika Poreske uprave. Tri dana pre sklapanja ugovora o garanciji, ružičasta televizija je dugovala 197,5 miliona dinara.
Ništa manje zanimljiva je i priča o tome kako država ne štedi u davanju novca tabloidima u Srbiji. I oni su svi, listom, uz ovu vlast. Informer i Srpski telegraf dobili su za tri godine ukupno 52,5 miliona dinara državnog novca na konkursima za medijske projekte koji su u javnom interesu.
Informer je u ovom periodu konstantno kršio Kodeks novinara Srbije zbog čega ima čak 44 izrečene javne opomene, a slična je situacija i sa Srpskim telegrafom koji ima 18 opomena. Opomene za posledicu imaju javnu kritiku, a izriče ih Komisija za žalbe pri Savetu za štampu nakon što utvrdi da su mediji prekršili pravila profesije, odnosno Kodeks novinara.
- Informer novac na konkursima dobija kroz dve firme - Insajder tim, koja je izdavač lista i sajta Informer, i preko reklamne agencije Info IT media. Obe firme su u vlasništvu urednika Informera, Dragana J Vučićevića. Kada se na konkurs prijavi putem firme Info IT media, koja nije izdavač medija, ona formalno nema ni jednu opomenu Saveta za štampu. Zbog toga je skoro 70% novca koji je otišao Informeru putem konkursa uplaćen na račun Info IT media, a ne na račun izdavača ovog lista - objavio je CINS.

Beograd najizdašniji
Oba tabloida najviše novca su dobila od Grada Beograda i lokalnih samouprava u Vojvodini, a kroz konkurse za sufinansiranje sadržaja od javnog interesa novac su im dodelili i gradovi Smederevo i Užice, opštine Priboj i Smederevska Palanka. Od 2017. do danas Informer je primio 17 miliona dinara od Grada Beograda, koji je podržao ukupno šest projekata ovog medija, dok je Srpski telegraf dobio 11 miliona za dva projekta.


Novac i za TaNJug
Tanjug je bio jedan od 73 državna medija za koje je planirana privatizacija 2015. godine nakon usvajanja seta medijskih zakona sa ciljem da država izađe iz vlasništva u medijima. Prodaja Tanjuga u dva navrata nije uspela, ali je agencija nastavila sa radom. Do danas nije u potpunosti objašnjeno po kom osnovu. Agencija je nastavila da dobija novac od države kroz komercijalne ugovore. Među poslednjim poslovima, krajem avgusta 2019, agencija je ugovorila da godinu dana prati aktivnosti Ministarstva finansija na čijem čelu se nalazi Siniša Mali. Posao vredan 1,6 miliona dinara nije jedini prihod Tanjuga iz državne kase.

Priredio N. K.

Najnoviji broj

17. oktobar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa