11. mart 2021.11. mar 2021.
GLAS PODRINjA

GLAS PODRINjA

MOTORI IZLAZE NA ULICE

Važno je koliko dugo voziš

“Sada, u ovim uslovima, motor ne može da se vozi kao u julu ili avgustu. Kaciga ima rok trajanja, koji nije ograničen vremenom nego upotrebom. Oprema mora imati protektore. Vozači automobila najviše greše jer su odsutni. Misle ako voze sporo da voze i sigurno” kaže predsednik Moto kluba “Čivija” Aleksandar Madžarević Saler
Sa prvim danima koji su “izašli” iz minusa na ulice su izašli i motori. Hladan asfalt i vozači četvorotočkaša, koji motoriste još ne očekuju na ulicama, mogu biti problem, posebno za vozače početnike.

Ranijih godina, krajem marta, velikim otvaranjem sezone, kada je nekoliko stotina motora defilovalo kroz grad, ostali vozači su obaveštavani da će oni ubuduće biti u saobraćaju. Prošle godine ovaj događaj je izostao, a po svemu sudeći ni ove neće biti održan.

GLAS PODRINjA


Za bezbednu vožnju motora neophodno je poštovanje saobraćajnih propisa, kvalitetna oprema, ali i faktor sreće da neko od drugih vozača ne ugrozi motoristu. Iskusni vozači svake godine savetuju svoje mlađe kolege kako da predstojeću sezonu izvoze što sigurnije.

-Asfalt je još uvek hladan. Guma se drugačije ponaša kada je temperatura asfalta 4-5 stepeni ili 20 ili leti kada su jako visoke temperature i asfalt bude lepljiv i najsigurniji za vožnju. To se i vizuelno vidi po boji asfalta, što je svetliji za motor je klizaviji. Sada, u ovim uslovima, motor ne može da se vozi kao u julu ili avgustu, navodi Aleksandar Madžarević Saler, predsednik Moto kluba “Čivija”.

GLAS PODRINjA


Za motor je najbitniji kontakt sa podlogom, odnosno guma. Naš sagovornik navodi da se one prave od različitih materijala gde je središnji deo najtvrđi, a ivice su mekše.

-Par novih guma košta više od 300 evra. Zbog toga naši ljudi čestu kupuju polovne, donete iz inostranstva. One izgledaju dobro, ali elastičnosti i treba im mnogo više vremena da se zagreju i dobiju odgovarajuća svojstva. Zbog toga je mnogo bolje uštedeti još para i kupiti nove gume, a kod nas su se u poslednje vreme pojavile i jeftinije, proizvedene u Češkoj, koje su sasvim dobrog kvaliteta, objašnjava Saler.

GLAS PODRINjA


Kada je oprema u pitanju, nje ima i u marketima. Nije loša za gradsku vožnju i kraće distance, ali za dalji put ipak treba izabrati nešto ozbiljnije.

-Kaciga ima rok trajanja, koji nije ograničen vremenom nego upotrebom. Enterijer kacige (obloge ispod školjke) vremenom se troši i gubi oblik i trebalo bi je zameniti posle nekog vremena. Mnogi od nas imaju različite kacige za različite uslove puta. Za duži put flip-ap kaciga sa antifog vizirom (koji ne magli) ili za loše uslove fulfejs kacigu iz jednog dela. Najbolja odela se poslednjih 10ak godina prave od gorateksa. To je jednosmeran materijal, koji dozvoljava telu da diše, ali ne propušta kišu ni vetar. Oprema mora imati protektore, pa ukoliko ih ima dobra je i polovna. Čizme takođe imaju ojačanja, posebno kako bi držale skočne zglobove i rade se od materijala koji pri promeni temperature (“struganju” po asflatu) menja strukturu, navodi Saler.



Naravno, za motor je bitno i ko ga održava, pa je važno naći dobrog i pouzdanog majstora.
Nažalost, kada se dogode saobraćajne nezgode u kojima učestvuju motoristi, često se unapred okrivljuju, zbog pretpostavke da su vozili previše brzo. Istina je da uglavnom budu krivi drugi vozači koji im, najčešće, preseku put.

-Vozači automobila najviše greše jer su odsutni. Misle ako voze sporo da voze i sigurno. Dešava se u praksi da vozač automobila traži parking mesto, uključi desni pokazivač pravca, a kada ugleda prazno mesto sa leve strane, samo skrene. Mora i vozač motora da pokaže vozaču automobila da je tu, a to je najbolje uraditi zvukom. Vozači četvorotočkaša treba da budu svesni da motor ubrzava mnogo bolje od automobila. Ukoliko vide motor u daljini, ne mogu da računaju na to da mu treba isto vremena kao i automobilu da stigne do njih, kaže naš sagovornik.

Suvozač mora da veruje vozaču
Motore vole i oni koji ih nevoze, ali biraju da budu suvozači. Onaj ko sedi pozadi na motoru takođe treba da zna kako da se ponaša.
-Suvozač mora da ima apsolutno poverenje u vozača, jer stavlja svoj život u njegove ruke. Najveći problem su nagibi. Motor se tada obara i ako se suvozač uspravi ranije, menja geometriju motora i putanju. Ukoliko je suvozač teži od vozača gotovo je nemoguće voziti. Retko koji motorista seda pozadi na motor, objašnjava Saler.


Vozačima motora veliki problem prave i traktori i to ne samo dok su na putu. Često se desi da blato koje ostane na gumama ispadne na kolovoz i za motoriste može biti kobno ako nalete na to.

-Mladi vozači imaju odlične reflekse i oslanjaju se na njih. Podjedanko je bitna, ako ne i bitnija dobra preglednost, za koju je potrebno nešto više iskustva, kaže Saler.

Moto kojim se u “Čiviji” vode, a koji poručuju i svim ostalim vozačima motora je “Nije bitno koliko brzo, nego koliko dugo voziš”.
M.M.

Najnoviji broj

22. februar 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa