Foto: asocijacija Duga
Projekat Asocijacije DUGA i Misije OEBS u Srbiji
Bezbednost u obrazovnom sistemu
Asocijacija DUGA kao organizacija koja se dugo godina bavi podizanjem svesti na temu bezbednoste kulture ne samo mladih, već celokupnog obrazovnog sistema, sprovodi projekat pod nazivom “Unapređenje bezbednosti u obrazovnom sistemu u Srbiji”
projekta Asocijacije DUGA i njihovog partnera Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, koji finansira Misije OEBS-a, ovaj projekat ima za cilj stvaranje bezbednijeg okruženja u obrazovnom sistemu Srbije.
Bezbednost u školama nije samo pitanje zakona, već i odgovornosti dece koja će sutra oblikovati naš svet. Deca i mladi u Republici Srbiji svakodnevno su izloženi različitim oblicima direktnog, međuljudskog nasilja kao što su fizičko, seksualno i emocionalno zlostavljanje, zanemarivanje, ili manje direktnim, ali složenim oblicima, kao što je strukturalno nasilje koje se manifestuje u različitim oblicima. Vršnjačko nasilje u obrazovnom sistemu ne samo naše države, već i šire, je sve učestalije i brutalnije o čemu nažalost svedoče nedavni događaji ekstremnog nasilja koji su uzdrmali širu javnost, a pogotovo roditelje, đake i prosvetne radnike.
Bezbednost u školama se ne odnosi samo na fizičku zaštitu, već takođe obuhvata i zaštitu mentalnog zdravlja, prevenciju nasilja, digitalnu sigurnost i podršku učenicima i mladima u njihovom emocionalnom razvoju. Svako dete treba slobodno da se izrazi, da stvara, da se izražava, da istraži i ostvari svoje akademske i društvene potencijale. Svaka ustanova u obrazovnom sistemu naše države bi trebala biti oaza znanja, sigurnosti, kreativnosti i razvoja za svako dete.
Fizička, mentalna, emocionalna, psihološka i profesionalna bezbednost učenika i nastavnog i stručnog osoblja je izuzetno važna karika u obrazovnom sistemu, zato se mora nalaziti na samom vrhu, kako bi njihovo okruženje bilo ključno u njihovom razvoju i napretku.
Asocijacija DUGA kao organizacija koja se dugo godina bavi podizanjem svesti na temu bezbednoste kulture ne samo mladih, već celokupnog obrazovnog sistema, sprovodi projekat pod nazivom “Unapređenje bezbednosti u obrazovnom sistemu u Srbiji”. On će biti ključan ne samo za podizanje svesti čitave države, već i u pronalaženju uzroka vršnjačkog nasilja u sistemu obrazovanja, među srednjoškolcima utvrđeni istraživanjem.
U toku realizacije projekta, tim od tri trenera koji su sertifikovani od strane Zavoda za unapređivanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Snežana Damnjanović, Branislav Ranđelović i Aleksandar Prica će voditi 10 jednodnevnih trening seminara za 20 prosvetnih radnika i stručnih radnika obrazovnog sistema (ukupno 200 polaznika obuke u seriji od 10 trening seminara).
Projekat se sprovodi od 1. juna ove godine, i uključuje sledeće aktivnosti: Obuka 200 prosvetnih i stručnih radnika u sistemu obrazovanja o primeni koncepta bezbednoste kulture; Sprovođenje istraživanja o uzrocima nasilja u populaciji srednjoškolaca u školama kroz realizaciju anketnih upitnika, ali i direktnim kontaktom sa učesnicima obrzovnog sistema; Primena koncepta bezbednosne kulture u svetu dala je odlične rezultate kao preventivni metod povećanja bezbednosti mladih, zato neka zaživi i u Srbiji. Unapređenje blagostanja prosvetnih radnika, stručnih radnika i učenika u obrazovnom sistemu stvoriće uslove za povećanje bezbednosti kroz njihovo neposredno učešće na principima solidarnosti i bezbednosne kulture u rešavanju problema nasilja u školama;.
Celokupni projekat trajaće 6 meseci, odnosno od 1. juna do 15. decembra ove godine i realizovaće se putem onlajn platformi. U toku juna, jula i avgusta meseca se radi na pripremi anketnih upitnika i fokus grupa za realizaciju istraživanja, dok će se u septembru, oktobru i novembru mesecu realizovati distribucija anketnih upitnika i sprovođenje fokus grupa za istraživanje svih 200 učesnika.
Ovaj projekat je deo petogodišnjeg strateškog plana Asocijacije DUGA za povećanje bezbednosti mladih u periodu 2021-2025, a povezan je sa nacionalnim strategijama, pa već ima planirane aktivnosti koje vode ka održivosti. Istraživanje bilo da li je kvantitativno ili/i kvalitativno će predstaviti osnovu za kreiranje novih Duginih programa u budućnosti koji će doprineti povećanju bezbednosti u školama, kako prosvetnih radnika, tako i učenika.
Deca u Republici Srbiji su svakodnevno izložena raznim oblicima direktnog, interpersonalnog nasilja kao što su fizičko, seksualno i emocionalno zlostavljanje, zanemarivanje, ili manje direktnim ali kompleksnim oblicima, kao što je strukturno nasilje koje se ispoljava u različitim oblicima – na primer, kroz razne vidove diskriminacije (dečji brak, dečji rad ili druge vrste eksploatacije) ili kroz višestruku socijalnu isključenost. *Babović, M. (2015), Teorijski i istraživački pristupi u proučavanju strukturnog, kulturološkog i direktnog nasilja, Sociologija, 57(2):331–352. U nacionalnom izveštaju Nasilje prema deci u Srbiji prikupljeni su podaci o rasprostranjenosti nasilja u odnosu na okruženje u kome se nasilje dešava: u porodici, u obrazovno-vaspitnim ustanovama, u ustanovama socijalne zaštite, u zajednici i u digitalnom prostoru. *UNICEF.
Nasilje prema deci u Srbiji. Determinante faktori rizika i intervencije. Nacionalni izveštaj. 2016.
U period 2022. i 2023. godine vršnjačko nasilje u Srbiji i sistemu obrazovanja je sve učestalije i brutalnije, čemu svedoče i neki od zadnjih slučajeva ekstremnog nasilja koji su izuzetno potresli javnost u zemlji. Ugroženi su kako učenici, tako i prosvetni radnici i stručni radnici u sistemu obrazovanja. Tako da ovaj projekat smatramo urgentnim.
Brojni su primeri, jedan je i slučaj od iz Vranja, gde je dečak zadobio prelom nosa, prstiju i modrice po celom telu. Naime, grupa vršnjaka napala je dečaka zbog kako navode sitnih nesuglasica sa ekskurzije. Dok je u istom gradu, pre samo par dana takođe, u jednom kafiću maloletnica iz Beograd koja je bila na školskom raspustu napadnuta od strane dve maloletnice iz Vranja.
Kako “Zelena učionica” navodi da se procenat nasilja povećao u školama uprkos činjenici da je nastava bila i online; čak 570 slučajeva fizičkog nasilja trećeg nivoa prijavljeno je u 2021.godini. Što znači da je nasilja bilo mnogo više, jer se nasilje prvog i drugog nivoa ne prijavljuje Ministarstvu i praktično ostaje nevidljivo za bilo kakvu opštu statistiku.
Kako Ministarstvo prosvete potvrđuje podatke tokom kalendarske 2021. godine od 570 situacija trećeg nivoa nasilja, koje su ustanove u obavezi da prijave Ministarstvu, odnosno nadležnoj školskoj upravi. Kvalitativnom analizom pristiglih obaveštenja o trećem nivou nasilja utvrđeno je da je u najvećem broju slučajeva reč o fizičkom nasilju, kombinovanom (verbalno, psihološko i fizičko nasilje) i da se najveći procenat prijava odnose na prijave vršnjačkog nasilja (oko 90 odsto situacija), a znatno je manji broj prijava nasilja koje zaposleni izvrše nad detetom, odnosno učenikom i prijava koje dete, odnosno učenik izvrši nad zaposlenima u ustanovama obrazovanja i vaspitanja. Među prijavama nasilja, pored dominantnih oblika nasilja - fizičko nasilje koje škole prijavljuju, u toku poslednje dve godine učestalije su prijave koje se odnose na digitalno i porodično nasilje.
Interesantan podatak koji BBC navodi jeste da u Srbiji, prema podacima UNICEF-a iz 2019. godine, oko 65% učenika i učenica bar jednom je doživelo nasilje, a 22% njih prijavilo učestalo vršnjačko nasilje. Navodi se i da je 70% dečaka i 68% devojčica od šestog do osmog razreda doživelo i rodno zasnovano nasilje u školi. Od 173 državne škole u Beogradu, najmanje 67 je prijavilo teži oblik vršnjačkog nasilja između januara 2019. i marta 2020. godine, pokazuju podaci koje je prikupio Centar za istraživačko novinarstvo (CINS).
- U zadnjem periodu, vršnjačko nasilje u Srbiji i sistemu obrazovanja je sve učestalije i brutalnije, čemu svedoče i neki od zadnjih slučajeva ekstremnog nasilja koji su izuzetno potresli javnost u zemlji. Ugroženi su kako učenici, tako i prosvetni radnici i stručni radnici u sistemu obrazovanja! Tako da ovaj projekat smatramo urgentnim- navodi direktor Asocijacije DUGA Aleksandar Prica.
Samo neki od mnogobrojnih primera, koji su se odigrali u zadnjih par meseci i koji nam govore o učestalosti i brutalnosti vršnjačkog nasilja i nasilja u školama, kao i potrebe za urgentnim reagovanjem na isti jesu:
• 16. novembar 2022, Trstenik - Profesorki engleskog jezika đaci su izmakli stolicu nasred časa i sve to snimali telefonom, a potom snimak podelili na društvenim mrežama.
• 17. novembar 2022, Beograd - U Tehničkoj školi za dizajn kože u Beogradu učenica prvog razreda krvnički je pretukla drugaricu iz odeljenja.
• 22. novembar 2022, Subotica - U OŠ “Sonja Marinković“ dečaku su povređeni slezina i rebra nakon što ga je jedan od vršnjaka oborio s leđa.
• 29. novembar 2022, Niš - Učenik drugog razreda Gimnazije “9. maj“ zadobio je povrede na velikom odmoru u učionici kada ga je napao vršnjak i zadao mu više udaraca u glavu i telo.
• 9. decembar 2022, Beograd - Policija je privela učenika osmog razreda pod sumnjom da je u OŠ “Nikola Tesla“ u Rakovici kaišem pretukao dva druga, a na jednog čak nasrnuo nožem tražeći novac.
• 19. januar 2023, Beograd - Učenika Saobraćajne škole u Zemunu N. R. (16) pretukli su stariji vršnjaci u holu škole. Tom prilikom je dečak zadobio prelom nosa. A dečak je zbrinut na Institutu za majku i dete ukazana mu je pomoć i konstatovane su mu teške telesne povrede.
• 25. januar 2023, Tutin - Učenika gimnazije u Tutinu tokom tuče drug je ubo nožem u stomak u hodniku škole.
Na žalost između podnetog projekta i odobrenja aplikacije u Srbiji u osnovnoj školi Vladislav Ribnikar u Beogradu 03. maja 2023. godine, učenik te škole star 13 godina, iz vatrenog oružja lišio je života 9 svojih vršnjaka i radnika obezbeđenja, a ranio još 6 svojih vršnjaka i nastavnicu. Te ovaj projekat dobija još urgentniji značaj.
Bezbednost u školama nije samo pitanje zakona, već i odgovornosti dece koja će sutra oblikovati naš svet. Deca i mladi u Republici Srbiji svakodnevno su izloženi različitim oblicima direktnog, međuljudskog nasilja kao što su fizičko, seksualno i emocionalno zlostavljanje, zanemarivanje, ili manje direktnim, ali složenim oblicima, kao što je strukturalno nasilje koje se manifestuje u različitim oblicima. Vršnjačko nasilje u obrazovnom sistemu ne samo naše države, već i šire, je sve učestalije i brutalnije o čemu nažalost svedoče nedavni događaji ekstremnog nasilja koji su uzdrmali širu javnost, a pogotovo roditelje, đake i prosvetne radnike.
Bezbednost u školama se ne odnosi samo na fizičku zaštitu, već takođe obuhvata i zaštitu mentalnog zdravlja, prevenciju nasilja, digitalnu sigurnost i podršku učenicima i mladima u njihovom emocionalnom razvoju. Svako dete treba slobodno da se izrazi, da stvara, da se izražava, da istraži i ostvari svoje akademske i društvene potencijale. Svaka ustanova u obrazovnom sistemu naše države bi trebala biti oaza znanja, sigurnosti, kreativnosti i razvoja za svako dete.
Fizička, mentalna, emocionalna, psihološka i profesionalna bezbednost učenika i nastavnog i stručnog osoblja je izuzetno važna karika u obrazovnom sistemu, zato se mora nalaziti na samom vrhu, kako bi njihovo okruženje bilo ključno u njihovom razvoju i napretku.
Asocijacija DUGA kao organizacija koja se dugo godina bavi podizanjem svesti na temu bezbednoste kulture ne samo mladih, već celokupnog obrazovnog sistema, sprovodi projekat pod nazivom “Unapređenje bezbednosti u obrazovnom sistemu u Srbiji”. On će biti ključan ne samo za podizanje svesti čitave države, već i u pronalaženju uzroka vršnjačkog nasilja u sistemu obrazovanja, među srednjoškolcima utvrđeni istraživanjem.
U toku realizacije projekta, tim od tri trenera koji su sertifikovani od strane Zavoda za unapređivanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Snežana Damnjanović, Branislav Ranđelović i Aleksandar Prica će voditi 10 jednodnevnih trening seminara za 20 prosvetnih radnika i stručnih radnika obrazovnog sistema (ukupno 200 polaznika obuke u seriji od 10 trening seminara).
Projekat se sprovodi od 1. juna ove godine, i uključuje sledeće aktivnosti: Obuka 200 prosvetnih i stručnih radnika u sistemu obrazovanja o primeni koncepta bezbednoste kulture; Sprovođenje istraživanja o uzrocima nasilja u populaciji srednjoškolaca u školama kroz realizaciju anketnih upitnika, ali i direktnim kontaktom sa učesnicima obrzovnog sistema; Primena koncepta bezbednosne kulture u svetu dala je odlične rezultate kao preventivni metod povećanja bezbednosti mladih, zato neka zaživi i u Srbiji. Unapređenje blagostanja prosvetnih radnika, stručnih radnika i učenika u obrazovnom sistemu stvoriće uslove za povećanje bezbednosti kroz njihovo neposredno učešće na principima solidarnosti i bezbednosne kulture u rešavanju problema nasilja u školama;.
Celokupni projekat trajaće 6 meseci, odnosno od 1. juna do 15. decembra ove godine i realizovaće se putem onlajn platformi. U toku juna, jula i avgusta meseca se radi na pripremi anketnih upitnika i fokus grupa za realizaciju istraživanja, dok će se u septembru, oktobru i novembru mesecu realizovati distribucija anketnih upitnika i sprovođenje fokus grupa za istraživanje svih 200 učesnika.
Ovaj projekat je deo petogodišnjeg strateškog plana Asocijacije DUGA za povećanje bezbednosti mladih u periodu 2021-2025, a povezan je sa nacionalnim strategijama, pa već ima planirane aktivnosti koje vode ka održivosti. Istraživanje bilo da li je kvantitativno ili/i kvalitativno će predstaviti osnovu za kreiranje novih Duginih programa u budućnosti koji će doprineti povećanju bezbednosti u školama, kako prosvetnih radnika, tako i učenika.
Deca u Republici Srbiji su svakodnevno izložena raznim oblicima direktnog, interpersonalnog nasilja kao što su fizičko, seksualno i emocionalno zlostavljanje, zanemarivanje, ili manje direktnim ali kompleksnim oblicima, kao što je strukturno nasilje koje se ispoljava u različitim oblicima – na primer, kroz razne vidove diskriminacije (dečji brak, dečji rad ili druge vrste eksploatacije) ili kroz višestruku socijalnu isključenost. *Babović, M. (2015), Teorijski i istraživački pristupi u proučavanju strukturnog, kulturološkog i direktnog nasilja, Sociologija, 57(2):331–352. U nacionalnom izveštaju Nasilje prema deci u Srbiji prikupljeni su podaci o rasprostranjenosti nasilja u odnosu na okruženje u kome se nasilje dešava: u porodici, u obrazovno-vaspitnim ustanovama, u ustanovama socijalne zaštite, u zajednici i u digitalnom prostoru. *UNICEF.
Nasilje prema deci u Srbiji. Determinante faktori rizika i intervencije. Nacionalni izveštaj. 2016.
U period 2022. i 2023. godine vršnjačko nasilje u Srbiji i sistemu obrazovanja je sve učestalije i brutalnije, čemu svedoče i neki od zadnjih slučajeva ekstremnog nasilja koji su izuzetno potresli javnost u zemlji. Ugroženi su kako učenici, tako i prosvetni radnici i stručni radnici u sistemu obrazovanja. Tako da ovaj projekat smatramo urgentnim.
Brojni su primeri, jedan je i slučaj od iz Vranja, gde je dečak zadobio prelom nosa, prstiju i modrice po celom telu. Naime, grupa vršnjaka napala je dečaka zbog kako navode sitnih nesuglasica sa ekskurzije. Dok je u istom gradu, pre samo par dana takođe, u jednom kafiću maloletnica iz Beograd koja je bila na školskom raspustu napadnuta od strane dve maloletnice iz Vranja.
Kako “Zelena učionica” navodi da se procenat nasilja povećao u školama uprkos činjenici da je nastava bila i online; čak 570 slučajeva fizičkog nasilja trećeg nivoa prijavljeno je u 2021.godini. Što znači da je nasilja bilo mnogo više, jer se nasilje prvog i drugog nivoa ne prijavljuje Ministarstvu i praktično ostaje nevidljivo za bilo kakvu opštu statistiku.
Kako Ministarstvo prosvete potvrđuje podatke tokom kalendarske 2021. godine od 570 situacija trećeg nivoa nasilja, koje su ustanove u obavezi da prijave Ministarstvu, odnosno nadležnoj školskoj upravi. Kvalitativnom analizom pristiglih obaveštenja o trećem nivou nasilja utvrđeno je da je u najvećem broju slučajeva reč o fizičkom nasilju, kombinovanom (verbalno, psihološko i fizičko nasilje) i da se najveći procenat prijava odnose na prijave vršnjačkog nasilja (oko 90 odsto situacija), a znatno je manji broj prijava nasilja koje zaposleni izvrše nad detetom, odnosno učenikom i prijava koje dete, odnosno učenik izvrši nad zaposlenima u ustanovama obrazovanja i vaspitanja. Među prijavama nasilja, pored dominantnih oblika nasilja - fizičko nasilje koje škole prijavljuju, u toku poslednje dve godine učestalije su prijave koje se odnose na digitalno i porodično nasilje.
Interesantan podatak koji BBC navodi jeste da u Srbiji, prema podacima UNICEF-a iz 2019. godine, oko 65% učenika i učenica bar jednom je doživelo nasilje, a 22% njih prijavilo učestalo vršnjačko nasilje. Navodi se i da je 70% dečaka i 68% devojčica od šestog do osmog razreda doživelo i rodno zasnovano nasilje u školi. Od 173 državne škole u Beogradu, najmanje 67 je prijavilo teži oblik vršnjačkog nasilja između januara 2019. i marta 2020. godine, pokazuju podaci koje je prikupio Centar za istraživačko novinarstvo (CINS).
- U zadnjem periodu, vršnjačko nasilje u Srbiji i sistemu obrazovanja je sve učestalije i brutalnije, čemu svedoče i neki od zadnjih slučajeva ekstremnog nasilja koji su izuzetno potresli javnost u zemlji. Ugroženi su kako učenici, tako i prosvetni radnici i stručni radnici u sistemu obrazovanja! Tako da ovaj projekat smatramo urgentnim- navodi direktor Asocijacije DUGA Aleksandar Prica.
Samo neki od mnogobrojnih primera, koji su se odigrali u zadnjih par meseci i koji nam govore o učestalosti i brutalnosti vršnjačkog nasilja i nasilja u školama, kao i potrebe za urgentnim reagovanjem na isti jesu:
• 16. novembar 2022, Trstenik - Profesorki engleskog jezika đaci su izmakli stolicu nasred časa i sve to snimali telefonom, a potom snimak podelili na društvenim mrežama.
• 17. novembar 2022, Beograd - U Tehničkoj školi za dizajn kože u Beogradu učenica prvog razreda krvnički je pretukla drugaricu iz odeljenja.
• 22. novembar 2022, Subotica - U OŠ “Sonja Marinković“ dečaku su povređeni slezina i rebra nakon što ga je jedan od vršnjaka oborio s leđa.
• 29. novembar 2022, Niš - Učenik drugog razreda Gimnazije “9. maj“ zadobio je povrede na velikom odmoru u učionici kada ga je napao vršnjak i zadao mu više udaraca u glavu i telo.
• 9. decembar 2022, Beograd - Policija je privela učenika osmog razreda pod sumnjom da je u OŠ “Nikola Tesla“ u Rakovici kaišem pretukao dva druga, a na jednog čak nasrnuo nožem tražeći novac.
• 19. januar 2023, Beograd - Učenika Saobraćajne škole u Zemunu N. R. (16) pretukli su stariji vršnjaci u holu škole. Tom prilikom je dečak zadobio prelom nosa. A dečak je zbrinut na Institutu za majku i dete ukazana mu je pomoć i konstatovane su mu teške telesne povrede.
• 25. januar 2023, Tutin - Učenika gimnazije u Tutinu tokom tuče drug je ubo nožem u stomak u hodniku škole.
Na žalost između podnetog projekta i odobrenja aplikacije u Srbiji u osnovnoj školi Vladislav Ribnikar u Beogradu 03. maja 2023. godine, učenik te škole star 13 godina, iz vatrenog oružja lišio je života 9 svojih vršnjaka i radnika obezbeđenja, a ranio još 6 svojih vršnjaka i nastavnicu. Te ovaj projekat dobija još urgentniji značaj.
Najnoviji broj
3. oktobar 2024.