Инфо

19. новембар 2020.19. нов 2020.
Будућност је стигла у град
АУТОМОБИЛ НА ЕЛЕКТРИЧНИ ПОГОН У ЦСУ

Будућност је стигла у град

Пежо е-208 у Центру за стручно усавршавање у Шапцу као део БИОСОЛ пројекта. Тихи чувар природе, са батеријом од 50 киловат часова, између два пуњења пређе 340 километара
Крајем септембра Шабац је постао прва локална самоуправа у Србији која има електрични аутомобил. Средства су обезбеђена преко пројекта који афирмише одрживе изворе енергије – БИОСОЛ. Укупна вредност наведеног пројекта износи 981.616,01 евра, од чега је за град Шабац издвојено 481.649,43 евра.
Осмишљен са циљем подршке повећаној употреби одрживе енергије и енергетској ефикасности у прекограничном региону БИОСОЛ се реализује са партнерима из Републике Хрватске градом Нова Градишка и ЛАГ “Западна Словенија”. Шабац као водећи партнер поред још једне топлане на биомасу, треба да добије и “Академију за енергетску ефикасност и обновљиве изворе енергије”. Академија је предвиђена у оквиру Центра за стручно усавршавање, а за њене потребе набављено је и електрично возило.

"Глас Подриња"


Пежо е-208 теоретски
Електро мотор снаге 100 kW , или 136 коњских снага покреће батерија јачине 50 kWh. Погон је само на предњој осовини, а између два пуњења може да пређе 340 километара. Време потребно за пуњење батерије на кућној мрежи износи и до 16 часова, док је на брзом пуњачу 80 одсто батерије напуњено за нешто више од пола сата. Ово би у најкраћем облику био званични опис белог “чувара будућности” из дворишта ЦСУ.
Возило је опремљено бројним савременим системима асистенције “укључујући адаптивни темпомат са stop&go функцијом, систем за “центрирање” позиције аутомобила у саобраћајној траци којом се креће, систем за аутоматско паркирање, аутоматско кочење у случају опасности, детекцију умора код возача, систем за распознавање знакова, упозорење на друго возило у мртвом углу. Присутна је и традиционална инструмент табла коју возач, уместо кроз обруч, посматра преко горње ивице волана, а која укључује и Cockpit мултимедијални система са великим, централно постављеним екраном.
Француски произвођач ипак није одсутао у потпуности од дугмића, па је задржао физичке команде за основне функције вентилације и “климе”.”

"Глас Подриња"


Искуство просечног српског возача
Горе наведене каратктеристике могу се наћи на било којој интернет презентацији првог Пежоовог електричног возила. Врло вероватно, да је својевремено, након премијере на неком од престижних Салона исте податке пренела и сва тематски опредељена домаћа штампа. Међутим, оно што смо желели да дочарамо читаоцима “Гласа Подриња”, је какав је утисак просечног возача, који вози просечан “српски” аутомобил, просечне старости плус/минус десет година када седне у једно овакво возило.
Кренимо редом.
Визуелно, жаргонски, изгледа “моћно”. Чак му “стоји “и бела боја, која, упркос уштеди од неколико стотина евра приликом куповине, код нас и није нешто омиљена. Када отворите врата, улазите у будућност предвиђену у СФ филмовима вашег детињства. Анатомски обликована седишта, прегледна контролна табла на којој је све “нацртано” и централни екран који чека вашу заповест.

БИОСОЛ у Шапцу
Приликом реализације пројекта БИОСОЛ у Шапцу ће бити изграђена још једна топлана на биомасу снаге 0,5 MW поред прве топлане (заједно ће давати 1 MW). Фотонапонске ћелије и геотермална пумпа биће инсталиране у складу са потребама зграде центра за обуку. Као што смо већ навели у оквиру тренинг центра који делује у оквиру ЦСУ Шабац биће основана Академија за енергетску ефикасност и обновљиве изворе енергије са“паметном собом“ која ће бити отворена за ученике и за јавност како би се упознали и информисали о могућностима и користима исте.За потребе Академије набављено је електрично возило и демонстрациони тренинг модели.
У оквиру Парка науке у ЦСУ, инсталирана је дечја улична игра са скакањем (Школица) која је предвиђена са пијезо електричним елементима и генерише струју. На различитим местима у Граду постављено је осам клупа са пуњачима и ЛЕД светиљке код Тренинг центра и у центру града.


Након што се мало навикнете на ентеријер, долази тренутак када треба да покренете мотор. Први налет благе панике је када схватите да кључа нема. Онда вам љубазни домаћини објасне да се ауто пали на дугме. Притиснеш и задржиш, при томе као код сваког аута са аутоматским мењачем, држиш десну ногу на кочници, на леву заборавиш да постоји, и обратиш пажњу да ли је мењач подешен у прави мод.
После тога следи други благи налет панике: све сија, а ауто се не чује. Ништа. Никакав звук. Никакво “брундање” ни “лупкање”, апсолутни мук... Плашљиво скидате ногу са кочнице, ауто се креће “као да је жив”, али и даље никаквог звука не испушта. Поново следи помоћ пријатеља у виду објашњења да је то уобичајено код електро мотора, и да нема разлога за страх.
Иако у вожњи “ћути”, временом схватите да је реч о врло “причљивом” аутићу. Наиме, приликом окретања и пребацивање мењача у рикверц, на великом централном монитору су се појавили људи. Не, није нико пустио филм у међувремену, што нам је искрено прво пало на памет, већ су камере снимиле пешаке који су у близини аута. Са друге стране, ауто ће вас звучно обавестити уколико вам се било какав предмет или живо биће преблизу постави, што на почетку збуњује, али касније доста олакшава посао.

Када се упознате са свим светлосно звучним сензацијама којих има или нема, онда се опустите и почнете да возите. Почнете да уживате. Гледате природу око себе, са утиском задовољства, јер сте свени да је бар на тих неколико минута не загађујете


Када се упознате са свим светлосно звучним сензацијама којих има или нема, онда се опустите и почнете да возите. Почнете да уживате. Гледате природу око себе, са утиском задовољства, јер сте свесни да је бар на тих неколико минута не загађујете. Играте се са различитим модалитетима вожње, пожелите да сте на аутопуту и да можете дуже да оставите спорт мод.
Схватите зашто су упркос кратком веку батерија и недовољно места за пуњење ови аутомобили у свету све популарнији. Буде вам жао што не живите негде где би могли да зарађујете толико да себи можете да приуштите једно овакво возило за свакодневне потребе. Буде вам жао што ће “повратак у будућност” да траје неко кратко време, а онда вас на паркингу чека ваш времешни пријатељ да вас врати у сада и овде.
Т.Т.

Најновији број

21. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa