Инфо

29. јун 2023.29. јун 2023.
Фото: асоцијација Дуга

Фото: асоцијација Дуга

Пројекат Асоцијације ДУГА и Мисије ОЕБС у Србији

Безбедност у образовном систему

Асоцијација ДУГА као организaција која се дуго година бави подизањем свести на тему безбедносте културе не само младих, већ целокупног образовног система, спроводи пројекат под називом “Унапређење безбедности у образовном систему у Србији”
пројекта Асоцијације ДУГА и њиховог партнера Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, који финансира Мисије OEBS-a, овај пројекат има за циљ стварање безбеднијег окружења у образовном систему Србије.

Безбедност у школама није само питање закона, већ и одговорности деце која ће сутра обликовати наш свет. Деца и млади у Републици Србији свакодневно су изложени различитим облицима директног, међуљудског насиља као што су физичко, сексуално и емоционално злостављање, занемаривање, или мање директним, али сложеним облицима, као што је структурално насиље које се манифестује у различитим облицима. Вршњачко насиље у образовном систему не само наше државе, већ и шире, је све учесталије и бруталније о чему нажалост сведоче недавни догађаји екстремног насиља који су уздрмали ширу јавност, а поготово родитеље, ђаке и просветне раднике.

Безбедност у школама се не односи само на физичку заштиту, већ такође обухвата и заштиту менталног здравља, превенцију насиља, дигиталну сигурност и подршку ученицима и младима у њиховом емоционалном развоју. Свако дете треба слободно да се изрази, да ствара, да се изражава, да истражи и оствари своје академске и друштвене потенцијале. Свака установа у образовном систему наше државе би требала бити оаза знања, сигурности, креативности и развоја за свако дете.

Физичка, ментална, емоционална, психолошка и професионална безбедност ученика и наставног и стручног особља је изузетно важна карика у образовном систему, зато се мора налазити на самом врху, како би њихово окружење било кључно у њиховом развоју и напретку.

Асоцијација ДУГА као организaција која се дуго година бави подизањем свести на тему безбедносте културе не само младих, већ целокупног образовног система, спроводи пројекат под називом “Унапређење безбедности у образовном систему у Србији”. Он ће бити кључан не само за подизање свести читаве државе, већ и у проналажењу узрока вршњачког насиља у систему образовања, међу средњошколцима утврђени истраживањем.

У току реализације пројекта, тим од три тренера који су сертификовани од стране Завода за унапређивање квалитета образовања и васпитања, Снежана Дамњановић, Бранислав Ранђеловић и Александар Прица ће водити 10 једнодневних тренинг семинара за 20 просветних радника и стручних радника образовног система (укупно 200 полазника обуке у серији од 10 тренинг семинара).
Пројекат се спроводи од 1. јуна ове године, и укључује следеће активности: Обука 200 просветних и стручних радника у систему образовања о примени концепта безбедносте културе; Спровођење истраживања о узроцима насиља у популацији средњошколаца у школама кроз реализацију анкетних упитника, али и директним контактом са учесницима обрзовног система; Примена концепта безбедносне културе у свету дала је одличне резултате као превентивни метод повећања безбедности младих, зато нека заживи и у Србији. Унапређење благостања просветних радника, стручних радника и ученика у образовном систему створиће услове за повећање безбедности кроз њихово непосредно учешће на принципима солидарности и безбедносне културе у решавању проблема насиља у школама;.

Целокупни пројекат трајаће 6 месеци, односно од 1. јуна до 15. децембра ове године и реализоваће се путем онлајн платформи. У току јуна, јула и августа месеца се ради на припреми анкетних упитника и фокус група за реализацију истраживања, док ће се у септембру, октобру и новембру месецу реализовати дистрибуција анкетних упитника и спровођење фокус група за истраживање свих 200 учесника.

Овај пројекат је део петогодишњег стратешког плана Асоцијације ДУГА за повећање безбедности младих у периоду 2021-2025, а повезан је са националним стратегијама, па већ има планиране активности које воде ка одрживости. Истраживање било да ли је квантитативно или/и квалитативно ће представити основу за креирање нових Дугиних програма у будућности који ће допринети повећању безбедности у школама, како просветних радника, тако и ученика.

Деца у Републици Србији су свакодневно изложена разним облицима директног, интерперсоналног насиља као што су физичко, сексуално и емоционално злостављање, занемаривање, или мање директним али комплексним облицима, као што је структурно насиље које се испољава у различитим облицима – на пример, кроз разне видове дискриминације (дечји брак, дечји рад или друге врсте експлоатације) или кроз вишеструку социјалну искљученост. *Бабовић, М. (2015), Теоријски и истраживачки приступи у проучавању структурног, културолошког и директног насиља, Социологија, 57(2):331–352. У националном извештају Насиље према деци у Србији прикупљени су подаци о распрострањености насиља у односу на окружење у коме се насиље дешава: у породици, у образовно-васпитним установама, у установама социјалне заштите, у заједници и у дигиталном простору. *УНИЦЕФ.
Насиље према деци у Србији. Детерминанте фактори ризика и интервенције. Национални извештај. 2016.
У период 2022. и 2023. године вршњачко насиље у Србији и систему образовања је све учесталије и бруталније, чему сведоче и неки од задњих случајева екстремног насиља који су изузетно потресли јавност у земљи. Угрожени су како ученици, тако и просветни радници и стручни радници у систему образовања. Тако да овај пројекат сматрамо ургентним.

Бројни су примери, један је и случај од из Врања, где је дечак задобио прелом носа, прстију и модрице по целом телу. Наиме, група вршњака напала је дечака због како наводе ситних несугласица са екскурзије. Док је у истом граду, пре само пар дана такође, у једном кафићу малолетница из Београд која је била на школском распусту нападнута од стране две малолетнице из Врања.

Како “Зелена учионица” наводи да се проценат насиља повећао у школама упркос чињеници да је настава била и онлине; чак 570 случајева физичког насиља трећег нивоа пријављено је у 2021.години. Што значи да је насиља било много више, јер се насиље првог и другог нивоа не пријављује Министарству и практично остаје невидљиво за било какву општу статистику.

Како Министарство просвете потврђује податке током календарске 2021. године од 570 ситуација трећег нивоа насиља, које су установе у обавези да пријаве Министарству, односно надлежној школској управи. Квалитативном анализом пристиглих обавештења о трећем нивоу насиља утврђено је да је у највећем броју случајева реч о физичком насиљу, комбинованом (вербално, психолошко и физичко насиље) и да се највећи проценат пријава односе на пријаве вршњачког насиља (око 90 одсто ситуација), а знатно је мањи број пријава насиља које запослени изврше над дететом, односно учеником и пријава које дете, односно ученик изврши над запосленима у установама образовања и васпитања. Међу пријавама насиља, поред доминантних облика насиља - физичко насиље које школе пријављују, у току последње две године учесталије су пријаве које се односе на дигитално и породично насиље.

Интересантан податак који ББЦ наводи јесте да у Србији, према подацима УНИЦЕФ-а из 2019. године, око 65% ученика и ученица бар једном је доживело насиље, а 22% њих пријавило учестало вршњачко насиље. Наводи се и да је 70% дечака и 68% девојчица од шестог до осмог разреда доживело и родно засновано насиље у школи. Од 173 државне школе у Београду, најмање 67 је пријавило тежи облик вршњачког насиља између јануара 2019. и марта 2020. године, показују подаци које је прикупио Центар за истраживачко новинарство (ЦИНС).

- У задњем периоду, вршњачко насиље у Србији и систему образовања је све учесталије и бруталније, чему сведоче и неки од задњих случајева екстремног насиља који су изузетно потресли јавност у земљи. Угрожени су како ученици, тако и просветни радници и стручни радници у систему образовања! Тако да овај пројекат сматрамо ургентним- наводи директор Асоцијације ДУГА Александар Прица.

Само неки од многобројних примера, који су се одиграли у задњих пар месеци и који нам говоре о учесталости и бруталности вршњачког насиља и насиља у школама, као и потребе за ургентним реаговањем на исти јесу:
• 16. новембар 2022, Трстеник - Професорки енглеског језика ђаци су измакли столицу насред часа и све то снимали телефоном, а потом снимак поделили на друштвеним мрежама.
• 17. новембар 2022, Београд - У Техничкој школи за дизајн коже у Београду ученица првог разреда крвнички је претукла другарицу из одељења.
• 22. новембар 2022, Суботица - У ОШ “Соња Маринковић“ дечаку су повређени слезина и ребра након што га је један од вршњака оборио с леђа.
• 29. новембар 2022, Ниш - Ученик другог разреда Гимназије “9. мај“ задобио је повреде на великом одмору у учионици када га је напао вршњак и задао му више удараца у главу и тело.
• 9. децембар 2022, Београд - Полиција је привела ученика осмог разреда под сумњом да је у ОШ “Никола Тесла“ у Раковици каишем претукао два друга, а на једног чак насрнуо ножем тражећи новац.
• 19. јануар 2023, Београд - Ученика Саобраћајне школе у Земуну Н. Р. (16) претукли су старији вршњаци у холу школе. Том приликом је дечак задобио прелом носа. А дечак је збринут на Институту за мајку и дете указана му је помоћ и констатоване су му тешке телесне повреде.
• 25. јануар 2023, Тутин - Ученика гимназије у Тутину током туче друг је убо ножем у стомак у ходнику школе.

На жалост између поднетог пројекта и одобрења апликације у Србији у основној школи Владислав Рибникар у Београду 03. маја 2023. године, ученик те школе стар 13 година, из ватреног оружја лишио је живота 9 својих вршњака и радника обезбеђења, а ранио још 6 својих вршњака и наставницу. Те овај пројекат добија још ургентнији значај.

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa