Инфо

11. јануар 2024.11. јан 2024.
Фото: Приватна архива

Фото: Приватна архива

Михаило Јанковић, ученик Шабачке гимназије, добитник награде САНУ

До успеха се долази константним радом

Друга награда на Европској географској олимпијади. Донација Фондације 1% у оквиру пројекта „Награде младим таленатима за остварене резултате на међународним научним олимпијадама и међународним научно- истраживачким такмичењима у 2023. години“
Упорност, истрајност и знање се исплате. С тим уверењем ученик другог разреда Шабачке гимназије Михаило Јанковић још од основне школе посвећено учи, учествује на такмичењима, ниже успехе. Онај најважнији уследио је крајем прошле године, када му је захваљујући другом месту на Европској географској олимпијади додељена награда САНУ. Фондација 1% изабрала га је за награду/донацију у оквиру пројекта „Награде младим таленатима за остварене резултате на међународним научним олимпијадама и међународним научно- истраживачким такмичењима у 2023. години“, а свечано уручење заказано је за 30. јануар у Београду.

Географија први међународни успех
-Занимљиво је да је награда из географије дошла након мог првог учешћа на међународним такмичењима. Прошао сам даље са републичког, мислим да сам био најбољи у свом годишту, тада сам био прва година. То организује Регионални центар за таленте Београд чији је први човек Никола Срзентић препознао мој рад, позвао ме и предложио за награду. Велика ми је част што сам одабран и свакако да ће ми значити у будућности као референца у биографији, али и само присуство на таквом једном пријему као непоновљиво искуство. Било нас је деведесетак, био сам међу најмлађима тамо, лепо смо примљени, направили смо групну фотографију- истиче Михаило.

Фото: Приватна архива


Неизвесност, селекције, рангови такмичења, све то је требало проћи до финалног циља. Осим ревносног учења, ни подршка није изостала.

-Био сам у конкуренцији јуниора, било је нас педесетак. Најтеже је проћи. Нижи рангови- школско, општинско, окружно, нису тако тешки, али је јако тешко са републичког проћи даље, јер треба бити у првих петнаестак. После тога иду додатне квалификације и нови изазови које није лако савладати. У свему томе ми је много помогла професорка Биљана Павловић, имали смо додатну наставу, тестове, много градива је прошла са нама, да допунимо и проширимо опште знање, јер нас је било тројица из одељења и то је први пут да гимназија има групу ђака на том такмичењу, што је стварно дивно. Лука Костић је освојио трећу награду, док су тројица другара, Милош Ковић, Матеја Ердељан, Никола Филиповић добро урадили, али нису успели да обезбеде пласман- наводи.

Математика, физика, програмирање...
Поред географије, математику и физику воли, прича, од кад зна за себе и та љубав је праћена успесима на такмичењима. Програмирање се некако надовезало на све то, па је логичан избор за наставак школовања био смер за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику.

-Математиком се бавим од трећег разреда основне, физиком од шестог и био сам успешан из оба предмета, освајао републичке награде. У осмом разреду стигао сам на српску физичку олимпијаду, ту сам прошао међу најбољих 30. Настављам се учешћима на такмичењима и у гимназији. Кад сам схватио да ми математика иде и да тиме желим да се бавим, кренуо сам на програмирање од шестог разреда, то сам онако пасивно учио са стране и онда сам одлучио да упишем тај смер и планирам тиме да се бавим у будућности. Све се некако повезало са математиком и физиком- каже он.

Фото: Приватна архива


Када је реч о учењу, нема правила. Време је добар савезник ако се правилно користи, а тактика не постоји, само рад.

-Математика ми некако лакше пада, више је „моја“ наука, а ту је негде и физика. Географију, коју ми је у основној школи предавала Мирјана Арсеновић, ми није тешко да учим, јер волим, иако одузме доста времена, не умара ме, више дође као хоби. Добијамо области које ће бити, али постоје питања која су класично школска, дефиниције, потребно је и мало ширег знања. Код математике и физике може да се уради 10 хиљада задатака, од пет „погодићеш“ три, а остала два ћеш морати на основу знања са стране да склапаш. Много ученика нема константност у раду, а то је кључно. Ако си довољно вредан и довољно добро радиш, а уз то те и професор правилно усмерава, онда си на добром путу- подвлачи Михаило.

Кошарка и слобода избора
Има ли у том распореду времена за одмор? Не увек. Викенди „трпе“, потребно је додатно градиво савладати, а то не стиже у току радне недеље. Ипак, навикао је да му је дан од почетка до краја испуњен, па тако игра и кошарку у ОКК „Шабац“.

-До ове сезоне сам играо било више аматерски, због себе и здравља. Преузео нас је нови тренер, амибиције су порасле, имамо више тренинга и мало озбиљније гледам и на тај део живота. Може све да се уклопи. Кључна је добра организација времена, да препознам кад шта могу да урадим, како да организујем дан и да искористим време до тренинга који су најчешће у вечерњим сатима. Викендом се нађе времена за излазак, друштво, време са породицом, али планирам и време за учење додатног градива- објашњава ђак Шабачке гимназије.

Подршка породице је кључна и она се огледа у оном најважнијем- остављена му је слобода избора да себе тражи у оном што воли.

Време показује шта је стварно вредно
-Од малена су ми ставили до знања да ћу ако будем радио и учио, постепено себи створити боље сутра и ја то тако и видим- као прилику да будем елоквентнији, продуховљенији, спремнији за различите животне ситуације. Награде су више као шлаг на торти- сматра.

Сусрети са ученицима сличним њему много значе- размењују искуства, информације.
-Фондација 1% је радом уско повезана са географском олимпијадом. Подржавала је ученике који су прошле године прошли на светско првенство у Индонезију. До доделе награда нисам знао да на овај начин подржава ђаке, а сад сам и сам добио позив да примим награду крајем јануара. Такмичења су такође прилика да сретнем људе сличних интересовања и од њих сазнам информације о међународним такмичењима за која нисам знао да постоје. Такође, ту су ученици Математичке гимназије који реално у овом тренутку знају математику више од мене и могу са њима да се посаветујем- додаје.

А свет изван његовог, у коме доминирају неке друге „вредности“ и који свакодневно покушава да увери да се знање не исплати, нимало га не обесхрабрује. А како би позвао младе који су скептични, неспремни да поверују да је оно што имају у глави једино важно?

-Тренутно можда не примећују да знање има праву вредност, јер их воде неке друге ствари. Време показује ко је учен, школован и лепо је кад се знањем издвајаш из друштва. Чак се не треба ни превише трошити. Увек сам имао времена за друштво, излазак, спорт, чак да сам хтео могао сам и неки инструмент да свирам. Нисам имао мањак времена, да баш не могу да изађем због учења, то се можда само понекад дешавало. Константним радом, постепено, сваког дана помало, постиже се успех- закључује Михаило.
Д.Димитријевић

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa