Berza

  • aero 790 ▼ -1,74%
  • fint 580 ⚫ 0,00%
  • gfom 284 ⚫ 0,00%
  • gmon 2.000 ⚫ 0,00%
  • niis 674 ⚫ 0,00%
  • pdza 8.300 ▲ 3,75%
(19. septembar 2019.)
KATALIZATORI U AUTOMOBILIMA OBAVEZNI OD JULA 2021. GODINE

Svako drugo vozilo u problemu

Svako drugo vozilo u problemu
Vozila na srpskim putevima od 2021. godine moraće da imaju katalizatore bez kojih neće moći da se registruju. Procena je da u Srbiji skoro milion registrovanih vozila ili nemaju katalizator, ili su im neispravni.
Tehnički pregled vozila od leta 2021. godine, objašnjavaju u šabačkim agencijama za registraciju vozila, usloviće građane da imaju katalizatore u automobilima i navode da su katalizatori neizbežan deo izduvnog sistema svakog novog vozila u poslednjih desetak godina.
Razlog leži u propisanim ekološkim normama o sastavu izduvnih gasova koje vozila moraju zadovoljavati.
- Tehnički pregledi su dobili rok da se prilagode novim pravilima do jula 2021, koji pre svega podrazumevaju nov način merenja izduvnih gasova. I vlasnici automobila, takođe, imaju rok od dve godine da nabave katalizatore, ako ih nemaju, ili poprave postojeće. Ukoliko to ne budu učinili, od jula 2021. godine neće moći da registruju automobil - rekli su nam u jednoj od šabačkih agencija.
U maju 2020. stupa na snagu odredba prema kojoj će se prekoračenje dozvoljene količine izduvnih gasova sankcionisati, a njena primena počinje 5. jula 2021. godine.
Situacija sa velikim brojem vozila u Srbiji je takva da su katalizatori uklanjani da bi se povećala brzina, a zbog činjenice da taj uređaj sadrži u sebi platinu, nije bilo teško naći "majstora" koji je isti za male pare izvadio iz auta.
Da bi se katalizator ponovo ugradio u auto, pošto će to od 2021. postati obavezno, to će i koštati. Od 100 do 1.000 evra za katalizator, u zavisnosti od toga da li je reč o univerzalnom katalizatoru ili ne, i da li je u pitanju originalni deo ili kopija. Ugradnja se plaća od 50 do 100 evra. Primera radi, za malo stariji model "Fijat punta" koji može da se kupi za oko 1.000 evra, ugradnja katalizatora može da košta i do 350 evra. Ovakva računica se mnogima neće isplatiti, pa možemo da očekujemo da će do 2021. godine veliki broj vlasnika polovnih starijih automobila pokušati da se istih što pre otarasi.
Ovo se odnosi na „benzince“, a dizelaši imaju DPF ili filtere partikularnih čestica, koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Ako ste ovo izvadili iz auta (ili možda kupili auto bez ovog dela, što nije nemoguće) ili ako vam je DPF ugašen, onda će vas ponovo postavljanje ili aktiviranje koštati između 700 i 2.500 evra.
Vozači u Srbiji se brinu i o graničnim vrednostima koje će država da odredi kada je reč o dozvoljenoj količini izduvnih gasova, pošto je opšte poznata činjenica da kvalitet goriva u Srbiji nije na zadovoljavajućem nivou. Ono što ih svakako užasava je konstatna promena pravila za registraciju koje se dese i nekoliko puta tokom godine i koje listom dovode do poskupljenja registracije.

Uklanjanje štetnih gasova
Katalizatori uklanjaju prisustvo vode, ugljen diokosida (CO2), ugljen monoksida (CO - otrovan gas bez boje i mirisa), kao i nesagorelih ugljovodonika, koji doprinose stvaranju smoga, a takođe uklanjaju i okside azota koji su aktivni pri nastajanju kiselih kiša. Upotreba katalizatora je najefikasnija metoda uklanjanja štetnih gasova, a njihova efikasnost iznosi oko 90 odsto.
N. K.

Najnoviji broj

17. oktobar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa