Инфо

23. септембар 2021.23. сеп 2021.
Бројни разлози за поскупљење
Турбуленција на тржишту половних аутомобила

Бројни разлози за поскупљење

Раст цена на европском тржишту несумњиво утиче на цене у Србији. На тржишту су се појавиле информације да су узроци поскупљења, поред пандемије, измене Немачког закона о гаранцијама, као и несташице чипова на глобалном тржишту. Наведени проблеми утицали, осим неизвесности око рока испоруке и на цену
У протеклих годину дана, половни аутомобили поскупели су и до 30 одсто, међутим чини се да ће доћи и до додатног поскупљења. Цене половних возила почеле су да расту почетком прошле године. Разлози су бројни. На тржишту су се појавиле информације да су узроци поскупљења, поред пандемије, измене
Немачког закона о гаранцијама, као и несташице чипова на глобалном тржишту.

Према анализи сајта Autoscout просечна цена половњака у Немачкој у августу била је 23.196 евра, што је око 3.200 евра више у односу на исти месец претходне године. Такође је приметан континуирани пораст
просечне цене половних аутомобила из месеца у месец.

Просечна старост 17 година
Према подацима Српске Асоцијације увозника возила и делова, продаја нових возила у нашој земљи чини око 15 одсто укупне продаје, а 85 одсто чине половна возила. Скоро 80 одсто половних возила старије је од 10 година, што значи да је просечна старост возила у Србији око 17 година.


Да раст цена на европском тржишту несумњиво утиче на цене у Србији, посебно када је реч о земљама из којих се увози значајан број половних аутомобила, попут Немачке као и утицај Немачког закона на наше тржиште објаснила нам је Романа Ранковић Менаџер за односе са јавношћу сајта „Половни аутомобили“.

-Очекује се да ће се измене Закона о гараницијама у Немачкој односити на купце из те земље, односно да ће само немачко становништво моћи да оствари право на основу гаранције. Стога ове измене не би требало да се односе на наше увознике половних атомобила, који не могу остварити право на гаранцију при куповини. Посматрано из тог угла не можемо очекивати да ће измене утицати на кретање цена на нашем тржишту. Ипак са друге стране услед гаранције, која пружа додатну сигурност купцу при куповини, већи број возача из Немачке се може определити за куповину млађег половњака, уместо новог аутомобила, услед чега може доћи до веће потражње за половним возилима, а последично до пада понуде и мањег избора половних аутомобила и на нашем тржишту. Мања понуда, праћена актуелном потражњом, фактор је који може довести до раста цена у Србији.

Поделила је са нама и њен став када су у питању узроци поскупљења половних возила.

-Пандемија је узроковала настанак потешкоћа у набавци микрочипова, који су потребни за производњу нових аутомобила, због чега је дошло до застоја и смањене производње, па и мање понуде нових возила. То је последично утицало и на мању понуду половних аутомобила јер су се возачи чешће одлучивали да задрже своје возило, те одложе продају свог половњака.

Да уска грла у снабдевању полупроводницима поново гуше производњу европских возила као и да се рокови испоруке константно померају и неизвесни су до самог момента пристизања возила истакао је Будимир Косовац Директор ауто маркет групе овлашћени дилер и сервисер Форд возила.

-Нови аутомобили могу укључивати више од 100 микропроцесора, а данашњи произвођачи их не могу лако набавити. Међу разлозима, осим проблема са сировинама и транспортом, налазимо да се главни произвођачи и даље покушавају опоравити од последица глобалне пандемије. Неконтролисано ширење корона вируса у Малезији, релевантне карике у ланцу производње микрочипова, додатно је погоршало стање.

Фото: Глас Подриња, Јован Пајић


Како каже Будимир Косовац, на недостатак попупроводника, осим сировина, утицала је и пандемија корона вируса која је због затварања и изолације људи, повећала тражњу за персоналним рачунарима или предметима за слободно време који такође користе ове врсте елемената.

-Сви наведени проблеми утицали су, осим неизвесности око рока испоруке и на цену. Са подацима до првог квартала ове године, просечна цена по возилу порасла је приближно 1.500 еура. Недостатак чипова прети опоравку и отвара трку између произвођача. Тајван и САД воде технолошку битку за полупроводнике.

Фирма „Холидеј“ сусрела се са потешкоћама изазваним целокупном ситуацијом али, на срећу, то није у великој мери утицало на њихово пословање.

-Што се Форд-а конкретно тиче, ми смо имали већ једно затварање фабрика односно обуставу производње, крајем фебруара и почетком марта месеца. Производња је стабилизована у јуну месецу али не у пуном капацитету.

Као и увек, Форд ће се одговорно понашати према својим купцима те ће озбиљном политиком и планом производње предупредити “рупе” у производњи.
Настављају са добрим и одговорним планирањем лагера како би предупредили потенцијалне проблеме у кашњењу и испоруци возила.

-Већ за последњи квартал 2021. године очекујемо стизање велике количине лаких теретних и комерцијалних возила која су у том периоду године најпотребнија тржишту, односно привредницима.

Фото: Глас Подриња, Будимир Косовац


По речима Јована Пајића менаџера продаје Балкан аута овај проблем узео је маха у другој половини прошле године, када је постао осетан пад продаје возила.

-Највећи проблем је недостатак робе, односно смањена производња нових возила на западу. То аутоматски смањује продају нових што повлачи мању понуду половних возила код нас. Из свега тога произилази већа цена возила.

Најпродаванији Volkswagen
На првом месту листе најпродаванијих половних аутомобила налази се Volkswagen, затим Opel, Peugeot, Audi и Renaut. Када је реч о моделима, купци су се најчешће одлучивали за Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Fiat Punto, Volkswagen Polo, Opel Astru, Opel Corsu, Audi A4, Renault Clio, Citroen C3 и BMW serije 3.
Подаци: сајт половни аутомобили


Недостатак микрочипова, полупроводника и осталих делова неопходних за производњу нових возила Јован такође наводи као проблем.
Након пада продаје возила у 2020. години, узрокованог пандемијом вируса COVID-19, тржиште половних аутомобила у протеклих шест месеци текуће године доживело је значајан опоравак. Према анализи коју је спровео сајт Половни аутомобили на основу података прикупљених у сарадњи са „CUBE Team“-ом продаја половних аутомобила у првој половини 2021. Године очекивано је надмашила продају у истом периоду 2020. године када је на снази било ванредно стање.
Ж.П / M.M.

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa