Инфо

18. март 2021.18. мар 2021.
ЧИВИЈАШКИ ВРЕМЕПЛОВ

Цвака, цвак у варошкој химни

Од шабачке железничке станице до хотела Зелени венац одавно више не саобраћају фијакери. Остао само жал за временом када су ова, некада “луксузна” превозна средства носила, посебно штап, шешир и неког боема, закаснелог из кафане
Прву српску радионицу за израду кола,каруца, чеза и фијакера у Шапцу је 1868. године отворио Јоца Апић, познатији као Коларица Јоца из варошке химне “Пошетали шабачки трговци”, коју је написао угледни новинар “Гласа Подриња”, почивши Драгиша Пењин. Јоца је, кажу у граду на Сави дошао однекуд из Бачке као српски добровољац. Са собом је поред жеље да се бори против Турака донео и предузетнички дух, а његова радња која се налазила на Камичку, одмах преко пута до мостића, била је по причи старијих, прва српска “фабрика” за производњу фијакера за то доба изузетно скупог и луксузног превозног средства. Данас би се фијакер могао поредити са мерцедесом (веома атрактивно и практично возило).
Подсетимо да је ово “луксузно” превозно запрежно возило добило име по француском фратру Фијакеру, који га је пронашао, а његова велика слика стајала је као грб на кући у Паризу, пише историчар Петар Јакшић.
Фијакер је у то време без сумње био мерило престижа, а куповали су га најчешће богати трговци, занатлије, лекари, политичари...
У фирми Коларице Јоце радило је неколико изузетно умешних мајстора, тридесетак калфи и бар толико шегрта. Имали су доста посла, а радња се по квалитету брзо прочула, широм земље и света. Наруџбине су стизале из Пеште и Беча.
Много тога у Шапцу из његовог “златног доба”, како га описују хроничари било је прво. Наравно, познато је да доста заслуга за то припада Јеврему Обреновићу, коме је подигнут и споменик у центру града.
Дуго су од шабачке железничке станице до Зеленог венца саобраћали фијакери. Возили су се у њима сви они који су желели и могли себи да приуште то задовољство. Калдрмом је често одјекивало оно познато “цвака, цвак” и у песму уписано. Тако је у стиховима остало до данашњих дана.
У овом времену, који многи “крсте” као ново изгубила се и калдрма и “цвака цвак”. На срећу, остало је у неким записима о старом Шапцу, песми и већ пожутелим фотографијама.
Примера ради, данас је Мачванска свадба у оквиру забавно-туристичке манифестације “Хајдучко вече” у Црној Бари, крај Дрине, незамислива без параде фијакера. Видимо их понекад и у другим манифестацијама, (да се не заборави). Често предводе данашње свадбене поворке, возећи младенце, наравно којима је то од воље и могу себи да приуште. Старијима је овај вид представљања сватова, много прихватљивији. Кажу могу без проблема да виде младу и младожењу.
Фијакера има и на спектакуларним парадама.
“Лепо за око, пријатно за душу. У сваком случају ретко подсећање на безбрижнија времена”, кажу у Туристичкој организацији општине Богатић.
Нажалост, враћајући причу на почетак, фијакери су одавно потиснути са шабачких улица које су препуне аутомобила, као уосталом и другим крајевима земље. Пратећи “ново време” и власници радњи су усмерили своје активности на поправку аутомобила, лакирање и кинђурење истих.
Носталгичне слике колоне фијакера и запрежних кола које су се из питомих мачванских села сливале у Шабац, више нема. Нема ни оне возачке линије фијакером од железничке станице у Шапцу до Зеленог венца. Понегде је могуће чути мелодију Цицварића, осетити мерак, чути старе звуке. Остало је истина у песми да штап и шешир носе два посебна фијакера.
- Разгаљују нам душу у ова неизвесна и ужурбана времена, каже унук једног познатог шабачког боема који не жели да му се име помиње у новинама.
“И све тако редом”, додаје он. Асфалтним друмовима језди све више аутомобила. Фијакери ретко.
Љ.Ђ.

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa