22. jul 2021.22. jul 2021.
Lokalna zajednica kreira savremenu umetnost grada
Filip Kovačević, kustos i istoričar umetnosti o Rezidencijalnom programu za vizuelne umetnike Kulturnog centra

Lokalna zajednica kreira savremenu umetnost grada

Polazište Rezidencijalnog programa za vizuelne umetnike Kulturnog centra je da se kroz nov projekat ostvari komunikacija na relaciji umetnik-publika. Boravkom stvaraoca sa regionalne, ili domaće umetničke scene u Šapcu grad bi dobio delo kao proizvod sinergije senzibiliteta kreatora i duha grada
Šabac često nosi epitet grada prvina, novina, drugačijeg kulturnog identiteta, posebnog duha i senzibiliteta. Proevropski orjentisan sa snažnim lokalnim karakterom i mentalitetom vešto inkorporira tradiciju i modernost. Od gospodara Jevrema, do skulptura savremene umetnosti grad je karakterisan umetnošću koja je na nivou svakodnevice ostvaruje interakciju sa sugrađanima i gostima Šapca. U dužem vremenskom intervalu, nije sam konačno delo dostupno svima, već i sam proces stvaranja, a o ideji i realizaciji različitih projekata razgovarali smo sa Filipom Kovačevićem, istoričarom umetnosti i kustosom Kulturnog centra.

Marko Crnobrnja: Memories


Mladi lokalni umetnici okosnica
-Lokalna zajednica je veoma lepo reagovala na prve murale, jer su bili angažovani mladi šabački umetnici. Oni su imali priliku da ostave svoj autorski pečat u rodnom gradu. Za sve je bilo posebno iskustvo nastajanja umetničkog dela, proces koji se odvijao pred očima sugrađana u javnom prostoru. Namera nam je da demistifikujemo umetnost, da ceo proces bude približen širem auditorijumu koji sagledava kako umetnici stvaraju. Za sve je to bila dobitna kombinacija. Moram da napomenem da je posebnost što se radi o savremenoj umetnosti, a ona je veoma retka, ne samo u Srbiji, nego i u regionu. Ovu informaciju dobijamo i od etabliranih umetnika i poznavalaca stvaralaštva - ističe Filip Kovačević napominjući da KC kontinuirano radi na projektima, te da se trude da održe zavidnu umetničku produkciju u gradu. Pomenuta saradnja sa mladim stvaraocima bila je uvertira u programe koji će uslediti. Posebno je ponosan na Rezidencijalni program Kulturnog centra za vizuelne umetnike koji se realizuje od 2017. godine.

MARKO VUKŠA: Dijalog


-Radionica skulpture na Starom gradu 2015. godine je bila prvi veći poduhvat kada je u pitanju vizuelna umetnost u javnom prostoru. Četiri šabačka vajara mlađe generacije tog leta je stvaralo svoje skulpture. Dane Unčević, Đorđe Zečević, David Jovanović i Miloš Blagojević su pred sugrađanima kreirali dela. Ona su kasnije pronašla svoje mesto u gradu, ispred javnih ustanova (Muzička škola, Škola primenjenih umetnosti, Aneksa Biblioteke i Međuopštinskog istorijskog arhiva). Konsultovali smo gradske urbaniste i arhitekte, jer je neophodno da se pronađe adekvatan prostor za skulpture kako bi bile deo amibjentalne celine, ali i oplemenile prostor. Nakon uspeha odlučili smo se da promenimo koncept, te je uveden Rezidencijalni program Kulturnog centra za vizuelne umetnike.

Komunikacija sa građanima
Polazište je bilo da se kroz nov projekat ostvari komunikacija na relaciji umetnik-publika. Boravkom stvaraoca sa regionalne, ili domaće umetničke scene u Šapcu grad bi dobio delo kao proizvod sinergije senzibiliteta kreatora i duha grada.
-Veoma je važno da se povežu institucije, umetnici, scena, grad sa svojim resursima, Ministarstvo kulture, privatne kompanije kao donatori i partneri. Ta povezanost je bila ključna u produkciji umetničkog dela. Grad na ovaj način dobija jedan reprezentativan rad u svom javnom prostoru, postaje lepši i uređeniji, jer se stvaraju novi pogledi i interpretacije estetike. Za umetnika je benefit, osim honorara i mogućnost, privilegija da se njegovo delo nađe u javnosti. Učešćem kompanije izlaze iz svojih standardnih okvira poslovanja, daju doprinos u domenu stvaralaštva. A lokalna umetnička scena razmenjuje ideje, iskustva. Prvi gost našeg Rezidencijalnog programa bio je slovenački vajar Rok Bogataj čiji rad (Pin drop) se nalazi na ulazu u Veliki park kao deo šireg konteksta i promišljanja autora o mapiranju sveta. Interakcija Roka sa umetnicima, učenicima Škole primenjenih umetnosti je veoma dragocena tokom njegovog boravka u gradu, a to je i suština. Rad je finalni deo, a sve što ga prati je neprocenjiv dar - dodaje Kovačević i kao posebnost izdvaja učešće privrednika u kreiranju umetničkog dela.
-Svake godine smo imali podršku lokalnih kompanija. Trudili smo se da pronađemo privrednike koji rade sa određenim materijalima, kako bismo na najbolji način realizovali ideje. Moram da priznam da smo uvek nailazili na maksimalnu podršku, saradnju i posvećenost. Zaposleni su davali svoj maksimum i oni su svojim učešćem postali koautori dela. Rešenje je umetnika, a oni su ti koji zamisao pretvaraju u delo. Svest kompanija o stvaralaštvu se menja, te shvataju da daju doprinos zajednici. Ovaj vid saradnje se odlično odgleda u skulpturi Memories u parku kod Sokolane. Kroz priču o detinjstvu kao najdragocenijem delu života svakog od nas, vratili smo duh zajedništva i imamo zaokruženu celinu saradnje, zajedničkog delovanja.

ROK BOGATAJ: Pin drop


U okviru Rezidencijalnog programa Kulturnog centra za vizuelne umetnike za 2021. godinu u Benskoj bari (ulica Kralja Petra I) na stambenoj zgradi oslikan je mural pod nazivom „Krinovi“, autorke je Ljiljane Šušnjevarić Arbajter, umetnica iz Beograda.
-Ideja je bila da se moj umetnički senzibilitet i okruženje uklope. U blizini se nalazi i skulptura Fabrika, autora Brane Nikolića, te je namera bila da kreiramo jednu celinu. Kako se radi o centru grada, tako je i kompozicija urađena. Glavni elementi su ljudi, kao srž Šapca i krinovi koji se nalaze na grbu - istakla je Ljiljana Šušnjevarić Arbajter.


Lokalna tradicija i puls grada u fokusu
Prilikom odabira dela, posebna pažnja posvećena je lokalnoj tradiciji, estetici grada i lokaciji. Infrastrukturna i institucionalna podrška je važna, ali sugrađani daju finalni sud promišljanjem.
-Umetnička dela u javnom prostoru pripadaju svima nama i postaju deo naše baštine o kojoj treba da brinemo. Iako nekada postoji doza otpora prema novom, ali Šapčani čuvaju umetnost, te nismo imali nikakvih oštećenja na skulpturama i muralima. Sve pomenuto nam je dalo vetar u leđa da nastavimo sa projektom i 2019. godine nov izgled je dobila Benska Bara - pojašnjava Kovačević infrastrukturno najzahtevniji Rezidencijalni program. Gradsko jezgro je u znatnoj meri rekonstruisano i estetski oblikovano spajajući aktuelni trenutak radova i prošlosti velikog naselja.

BRANISLAV NIKOLIĆ: Fabrika


Umetnička dela u javnom prostoru pripadaju svima nama i postaju deo naše baštine o kojoj treba da brinemo. Iako nekada postoji doza otpora prema novom, ali Šapčani čuvaju umetnost


-Branislav Nikolić, jedan od najreferentnijih šabačkih umetnika, stvarao je delo za određeni deo grada. Njegov rad Fabrika morao je da bude u koordinaciji sa radovima koji su se tada odvijali u Bari. Skulptura je livena na samoj lokaciji, te je to bio poseban poduhvat. Nakon Fabrike radili smo skulpturu Dijalog, akademskoj vajara iz Beograda, Marka Vukše. Dijalog je Savskoj aveniji daje poseban akcenat. Taj prostor nudi mogućnost umetničke „intervencije“. Poslednji projekat u nizu je mural Krinovi, te trenutno u gradu ima osam murala i osam skulptura. Sva ova dela definišu prostor na nov način i daju poseban pečat Šapcu. Gledamo širi kontekst, jer želimo da za 20, 30 godina vidimo da je ono što smo ostavili iza sebe zaista vredno - zaključio je Filip Kovačević.
M. Ž.

Najnoviji broj

16. septembar 2021.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa