Инфо

10. јануар 2019.10. јан 2019.
Дух града оличен у стваралаштву
САВРЕМЕНА УМЕТНОСТ У ЈАВНОМ ПРОСТОРУ

Дух града оличен у стваралаштву

Резиденцијални програм синергија града, институција, уметника, компанија и локалне заједнице. Култура по мери обичног човека. Шабац препознатљив у уметничким оквирима. Излагањем на отвореном град постаје галерија
„Мурализација“ и Програм резиденцијалне уметности представљају почетну тачку дугорочног уметничког пројекта који испитује, мења однос савременог човека и естетике, анализира његову повезаност и потребу за културом. Бавећи се опште познатим премисама и ставовима, пројекат је осмишљен с намером да приближи савремено стваралаштво и на најбољи начин буде доступан и презентован јавности. Шта доноси савремена уметност и њена примена у јавном простору, колико помаже разумевању концепта културе, естетике живљења, односа према граду и окружењу, разговарали смо са историчаром уметности Филипом Ковачевићем.

Резиденцијална култура
Културни центар 2017. године уз финансијску подршку града покренуо је пројекат резиднцијалне уметности. Идеја је да ствараоци бораве у граду и кроз интеракцију са локалним уметницима и мештанима своје утиске преточе у дела. У претходном периоду два уметника учествовала су у реализацији и креирали препознатљива дела изложена у јавном простору.
-Резиденцијални програм смо конципирали и замислили као синергију града, институција, уметника, компанија и локалне заједнице, што није чест случај у Србији. Захваљујући ангажованим компанијама „Uniplast Serbia“ и „BMR Group “ које су донирале комплетну продукцију скулптура у 2017. и 2018. Години. Шабац је постао прпознатљив. Отворили смо врата савремене скулптуре у јавном простору 2016. године кроз радове четири шабачка вајара и резиденцијални програм је био логичан след. Идеја је да сваке године у граду борави уметник и на основу својих импресија остави препознатљиво дело. У продукцију неопходно је да се укључе и локални привредници, док град пројекат финансира преко Културног центра. Процес стварање се одвија у производном погону фабрике и тако се постиже друштвена одговорност компаније. Уметнику су доступни ресурси донатора, а компанија стиче ново искуство у креирању уметничког дела. Симбиоза која се показала као успешна. На врло транспарентан начин показујемо шта је уметност и култура која може бити по мери обичног човека. Уметност треба да шири добру енергију. Овим пројектима се постиже нова естетика града. Уметност треба да надживи време.

Урбани пулс града
У граду тренутно постоји десетак мурала, од чега је седам Удружења „Холодром“ које од 2014. године систематски ради на мурализацији Шапца и сврстава га у ред урбаних градова који прихватају, „уличну уметност“ уз очување традиције.
- Савремени услови и начин живота, указују на константне промене. Град дише као људи који у њему живе и све се мења. Сличне тенденције има улична уметност којој припадају мурали. Желели смо да створимо континуирану продукцију у граду која ће донети бенефит свим укљученим странама. Идеја је била да се уметничка сцена подигне на виши ниво, кроз учешће младих, школованих неафирмисаних уметника. Ангажовањем у пројектима овог типа код њих се развија свест да раде за друштво и заједницу. Постају видљивији у јавности и стварају ван атељеа. Сам процес настанка мурала је сложен и захтева планирање. Често смо наилазили на руиниране фасаде које су пре осликавања захтевале техничку, односно грађевинску интервенцију, како би биле погодне за рад. Често су то били хаустори или урбани џепови у граду, наизглед сакривени. За релативно кратко време смо успели да урадимо нешто што ће нашем граду и суграђанима остати као културно добро. Постали смо препознатљиви у оквирима уметничке заједнице. Важно је да смо ухватили корак са модерним збивањима и да је Шабац један о ретких у Србији који може да се похвали епитетом „град мурала“, који је добио од гостију. Захваљујући овом пројекту град је постао лепши, богатији, сређенији уз очувану амбијенталну целину. Морам да поменем да Шапчани такође имају добру перцепцију и могу слободно да кажем да су „присвојили“ мурале. Када приступите руинираном објекту, потребно је да уложите време, труд, креативност, новац и оно што је најважније дате том амбијенту уметничку црту. Људи то поштују и имају одговорност према вашем раду. Идеални простори за осликавање су су у центру града, али опет помало заборављени. Додавањем мурала једну микро-амбијанталну целину преобликујете. Не само да је чините лепшом, него добије потпуно нову намену и живот. Велику подршку у нашим пројектима пружила је компанија „Тикурила“. Уз консултације са младим уметницима бирали смо најбоље идејно и уметничко решење, а пуну подршку пружио је Град. На овај начин Шабац постаје попут европских градова, окренутих савременим уметничким и урбаним кретањима. Туристичка организација града Шапца препознала је туристички потенцијал, те смо уврштени у водич нашег града.

Град галерија на отвореном
-Поред очувања традиције, културне баштине потребно је да негујемо и савремену уметничку продукцију. Живимо у 21. веку и неопходно је да видимо шта се догађа на светској уметничкој сцени и наравно, колико је то могуће, идемо у корак са њом. Стварање у јавном простору чини да уметност буде доступна свима. Можда неће сви отићи у Музеј или посетити Галерију како би видели изложбу. Оно што се догађа на „улици“ је лако доступно и намењено је обичном човеку који ће застати, промислити и понети одређену импресију. Било да се ради о нашем суграђанину или госту. Људи често имају дозу страхопоштовања према уметничким делима, јер не познају област, људе, институције. Живимо у малој средини, делимично смо затворени као друштво и постоји доза страха од нових ствари. Управо због тога уметност у јавном простору има за циљ да се приближи обичном човеку како би касније посетио неку галерију. Излагањем на отвореном град постаје галерија. Однос према култури и уметности свакодневно се мења, а то води и ка другим променама.
Демистификација уметности
-Процес настајања уметничког дела је изузетно важан. Често имамо прилику да видимо завршен рад. Не знамо ништа о процесу реализације. Овде је то врло транспарентно, јер уметници док стварају комуницирају са пролазницима који имају прилику да виде како нешто настаје и на тај начин се демистификује уметност што је у духу данашњег времена. Раније је уметник третиран као особењак који затворен у атељеу, полу генијалан, полу луд. То није потпуна истина. Он је обичан човек који има егзистенцијалне проблеме као и сви ми.

Графити и мурали
- Потребно је разликовати графите и мурале. Графити често имају политичку или друштвено ангажовану страну, шаљу поруке, критикују, провоцирају, изражавајући субверзивни елемент. Мурали су уметничка дела и поседују ликовну вредност, због чега је важна стручност ствараоца.
М. Живановић

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa