Инфо

9. април 2020.9. апр 2020.
Лекције са малих екрана
Едукативно путовање у доба короне

Лекције са малих екрана

“Како мислиш да храбар будеш,
а да не будеш уплашен?
И како мислиш да себе нађеш,
а да ниси изгубљен?!
Кад страх и немир крену на срце,
дижи тврђаву мира и среће!
Кад триста чуда помрачи сунце,
ти буди чудо лепше и веће!”
Глобална пандемија утицала је на различите сегменте живота људи широм света, приморала да се прилагоде, пронађу нова решења, идеје за посао, едукацију, свакодневне активности. Образовни систем Републике Србије као важна карика морао је да се адаптира на нове околности и омогући свим ученицима неометану наставу која се из школских клупа преселила у домове. Познате школске просторије, наставни кадар ђаци су заменили породичним окружењем, али и онлајн предавачима. Ова новина највише је утицала на најмлађе који своје учитеље доживљавају као чланове породице, и не схватају ситуацију у којој се свет нашао. Родитељи су „принуђени“ да буду фактор стабилности, глас разума и додатно се посвете деци. Образовно-васпитна улога је примарна. А просветни радници? Не, они нису на одмору. Школска катедра можда није саткана од материјала попут дрвета, али има чврсту потпору у виртуелном свету оличену у учитељу/наставнику/професору са друге стране „жице“.
О изазовима наставе на даљину разговарали смо са учитељицом Јасмином Јанић из Основне школе „Мајур“ у Мајуру.
Борба против корона вируса ставила је пред нама сасвим нов изазов: имплементацију учења на даљину. Питање које лебди у време ванредног стања је како испунити време детету 21. века, дигиталном урођенику који расте и образује се уз дигиталне технологије?
-Подстичем ученике на учешће и дајем предлоге о томе како могу да наставе у некој активности. Дакле, представљам једну врсту шетајућег ресурсног центра који је спреман да понуди помоћ по потреби, да пружим савете и смернице. Можда ми је најзахтевнија, у исто време и најважнија коју треба да одиграм, улога организатора. Успех многих активности зависи од добре организације и од ученика који тачно знају шта им је следеће. Давање упутства је од пресудне важности, као и успостављање активности. Акценат је на интердисциплинарности, повезивању садржаја различитих предмета у логичке целине, организоване око једне теме - истиче Јасмина и додаје да свакодневно комуницира са ученицима, јер јој то омогућава да прикупи више података о томе како деца уче и колико су савладали предвиђено градиво.
-Примењујем формативно оцењивање ученика које захтева већу интерактивност ученика и мене као учитеља, коришћењем електронски мрежа и платформи. Алати које користим за формативно оцењивање су вибер, платформа падлет, пауер поинт презентације, фотографије, коришћење електронске поште, видео записи, креативна дела које ученици креирају...Све то биће искоришћено за сумативно оцењивање када се за то стекну потребни услови.
Актуелни тренутак и специфична ситуација умеју да подстакну креативност ношену љубављу према професији коју представљамо.
-Осмишљавам интерактивне активности које родитељи могу да раде са децом у затвореном простору, а које не укључују тапкање по тастатури, усмеравам их да развијају креативност тако што им шаљем одабране линкове на којима могу пронаћи доста идеја, затим линкове са едукативним садржајима. Навешћу неколико примера: осмишљен нов начин игрe “Не љути се човече”, правили су играчке за мало позориштанце, импровизована је једна учионица, оригами је неизбежан, математика се вежба увелико (хоће, желе сами), препричава се по мапама учења, брину о свом окружењу, и што је занимљиво помажу у прављењу колача. Све је ово припрема за нешто лепо што нас чека. А чека нас нова школа, нова учионица и нова сала за физичко. То им је велики мотив! Питање шта је за њих највеће обасјало је породицу, љубав, пријатељство, слободу...И тако, угостимо сваки дан са надом да покажемо једни другима шта то лепо и креативно радимо, са надом да ћемо убрзо сви бити на окупу...
Како тренутна ситуација утиче на Вас и ученике?
-Инспирисање ученика је саставни део осигуравања њиховог успеха и подстицање да испуне свој потенцијал и та мотивација готово увек остаје уз њих.
Верујем да сам у ове тмурне дане унела зрак светла, учинила и чиним да једна платформа постане велика учионица, наша учионица, место сусрета, размене, једно магично место, извор идеја и велика мотивација да се све лакше преброди.
Порука за све ученике, родитеље и наставнике?
-Едукујте се, урадите нешто што одавно прижељкујете, а одлагали сте, пронађите начин да из ове ситуације изађете бољи него што сте били, радујте се животу и... што је најважније не губите осмех, јер осмех је видиковац срца! Вредним ученицима:
“Како мислиш да храбар будеш,
а да не будеш уплашен?
И како мислиш да себе нађеш,
а да ниси изгубљен?!
Кад страх и немир крену на срце,
дижи тврђаву мира и среће!
Кад триста чуда помрачи сунце,
ти буди чудо лепше и веће!”
На нове „ђачке околности“ прилагођавају се ученици, професори, али је онлајн настава и родитељима нешто што директно утиче на њих. Успех целокупног процеса зависи и од њих.
-Ево нас у трећој недељи изолације. Корона је неочекивано дошла у нашу државу. Да ли смо били спремни или не то ћемо тек сазнати у наредним данима. Обустава рада у школама и изолација су нешто што је моје дете тешко прихватило. Ту су питања свакодневно “Када ћу у школу?”,”Када ћу видети учитељицу и другаре?”,”Када ће се све ово завршити?”. Питања су на која немам одговор, постајем нема за њих. Креће он-лајн настава, или учење на даљину. Мојој ћерки се не допада. Долазе дани плакања и незадовољства. Жели своју учитељицу и другаре. Сваки од претходних дана кад би се учитељица јавила на вибер групи, остављајући поруке пуне подршке, љубави и топлине, моја ћерка би била испуњена и срећна, знајући да учитељица мисли на своје одељење. Редовно пратимо наставу преко ТВ-а и записујемо предавања. Настава је у почетку била нејасна, ту су нова лица учитеља и предаје се већ обрађено градиво. Упоредо добијамо инструкције од учитељице на падлету и вибер групи за нове наставне јединице. Као родитељ одговорног детета редовно шаљем завршене радне задатке учитељици, она их са пуно пажње и стрпљења прегледа и проследи повратну информацију. За нашу дивну учитељицу све похвале, без лажне скромности. Пуна је стрпљења за сваког родитеља и ученика у овим тешким данима. Трудимо се да све буде урађено на време, без кашњења, иако је ситуација јако стресна за све подједнако. Такође су укључене спортске и ликовне активности које се најлакше прихватају. Учитељица шаље ликовне задатке са пуно креативних идеја које освежавају ове суморне дане. Чувајте се и чувајте своје укућане, и шаљем један велики апел грађанима Шапца и околних подручја “Останите код куће”, да пандемија буде што пре иза нас - каже Марија Сузић.
Због чега нема одласка у школу, нема другара и познатог окружења лако могу да разумеју старији, али причу о пандемији и безбедности тешко је представити најмлађим школарцима. Све што се догађа у протеклих месец дана шок је за све, а за њих и нешто ново, несхватљиво.
-КОВИД-19... Корона вирус! Стиже и у Србију. Нешто ново за стручњаке, лекаре, државу, нацију. Уводи се ванредно стање. Школе прекидају са радом. Почиње настава на даљину, односно ТВ настава. Нешто што је поред вируса новитет, како за учитеље, тако за децу и родитеље. Моје дете то једва прати... Да ли зато што није навикло на такав вид наставе, или зато шо испред себе не види своју учитељицу са којом се дружи већ три године, не знам, али са ТВ наставом су нам муке. Док рад на ономе што нам учитељица проследи иде лакше и са више воље. Учитељица Јасмина је свакодневно у контакту са нама родитељима преко вибер групе и падлет-учионице. Поставља нам наставне јединице и плус неке снимке, презентације, фотографије и слично, што нам је потребно да ми лакше можемо урадити код кући са децом, и дочарати им, јер је да је тако лако, онда деца не би ни ишла у школу нити имала свог учитеља. Тешко је, али се сви трудимо, сналазимо и помажемо. Учитељици прослеђујемо радове, она узвраћа похвалама, а исто тако и критикама, односно саветима и смерницама. Поред редовних наставних јединица, шаље нам и неке креативне радове за слободно време. Деца наравно, уз нашу помоћ реализују предвиђено. Веровали, или не, нађемо слободно време у овом лудилу и будемо креативни, јер ипак наша учитељица то цени. Стижу нам и идеје за физичко, како на отвореном тако и у затвореном простору. Чак су деца имала домаћи задатак да распреме свој радни сто и собу. Само да сте могли да видите како то раде без поговора. Ипак није исто ако каже учитељ, или родитељ. Ту се могло видети колики значај и ауторитет има за дете. Све у свему, сарадња са учитељицом Јасмином Јанић супер функционише. Искрено се надам да нећемо много изгубити у овој ситуацији, мислим на децу и градиво. За разлику од 1999. године постоји та веза између учитеља и родитеља, па са договором и сарадњом не стојимо тамо где су стали када је све ово почело. Поздрав за учитељицу, редакцију, и све читаоце. Чувајте се и останите код куће - поручила је Ана Татишић.
М. Ж.

Најновији број

18. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa