Berza

  • aero 848 ▼ -0,24%
  • akdm 342 ▲ 6,88%
  • dnos 3.200 ⚫ 0,00%
  • gmon 2.001 ▼ -0,25%
  • irtl 900 ⚫ 0,00%
  • kmbn 3.299 ▼ -0,03%
  • mtlc 1.950 ▲ 0,05%
  • niis 710 ▲ 0,28%
  • pdza 8.500 ▲ 2,41%
  • puue 140 ⚫ 0,00%
  • tpdn 300 ⚫ 0,00%
  • trgom 955 ⚫ 0,00%
(17. oktobar 2019.)
Prošlost nadohvat ruke

Put u srednjovekovni Šabac

Šetnja kroz Šabac 1493. godine ishod saradnje Narodnog muzeja i Pixels2Pixels. Predan celodnevni petomesečni rad. Informacione tehnologije u službi istorije. Novi načini edukacije publike
Put u srednjovekovni Šabac
Spokoj popodneva mogao je slutiti gospodov smiraj, poklonjen nama, ili je ukazivao na nešto loše, ali je mir koji je unosio u mene bio postojan, bilo kao dar, bilo kao upozorenje. Uputio sam se ka trgu, pošto sam još jednom pomilovao dva očeva ata, podigavši ruku u znak pozdrava našem vernom konjušaru. Odmarao je posle napornog prepodneva.
Očekivali smo studen, ali je sunce sijalo jače nego što pamtimo u ove dane, te sam se u jesenjim odorama osećao kao u doba žege. Svaki zvuk je zamirao, čak ni vetra nije bilo i jedino što sam čuo bili su udari mačeva i zabadanje strela. Vojnici su vežbali. Od glasnika nismo imali najave napada. Straža na osmatračnici je izgledala mirno, dok predano posmatra okolinu grada. Prošetao sam utvrđenjem, video vežbe, decu kojoj stariji pokazuju kako lukom i strelom mogu rukovati. Iako već pomalo i star, naš akrobata, poput pajaca hodao je žicom na oduševljenje radosnih mališana. Svako je posvećeno radio svoje u utvrđenju i nisam se dugo zadržao. Put sam nastavio ka trgovcima. Na jednoj tezgi stajahu sjajne božanske jabuke. Preplitale su žuta i crvena boja, bile su istovremeno dvobojne i najšarenije na svetu, poput vrtova najviših staleža. Kraj njih sam zatekao jednu gospu, pod suncem možda i svetliju od ovih plodova.
-Jesu li ukusne kao što su lepe? - upitah onako nehajno i radosno.
-Rajsko voće, slatke su kao sama Bogojavljenska vodica - rekla je uz osmeh, ali skrivajući pogled.
Nisu mi se uistinu ni jele jabuke, niti sam imao novca za trošiti, pitao sam dok me je nosila neka čudna radost lenog popodneva. Ništa me nije privuklo da zastanem kod kruški, boba, niti lekovitog bilja.
„Moramo polako da završavamo“. Čuo sam ove reči kao u daljini, osećao da su meni namenjene, ali nisam znao zašto. Osvrnuo sam se i poverovao da su do mene došle reči iz razgovora gospode. Pričali su žustro u svojim svilenim odorama što su se gestikulirajući pomerale na njima.
„Stvorio se veliki red, moramo polako da privodimo kraju“. Ponovo sam čuo odnekud, kao da su čekali moj odgovor, ali nisam razumeo odakle dolaze. Osećao sam se kao naš pijanac, što čuje glasove u glavi. Sada je, kao i uvek, uflekan od vina, sedeo na klupi kraj krčme s praznim, oborenim krčagom kraj nogu. Govorio je sa svojim demonima što su ga obuzimali kada god pretera. Čak je i njega sreća pogledala, mogao je spavati na toj klupi, doma nije imao. Leto gospodnje 1493. slalo je polako novi suton....trgao me je dodir.
„Vreme je ograničeno, ne možemo više od pet minuta“ - trgao me je momak u crnoj majici, vratio sam se ili došao u novo vreme. Narodni muzej, oktobar, anno domini 2019.
Uvodni tekst je “ukraden” iz mašte jednog našeg sugrađanina koji je imao priliku da „zaviri“ u virtuelnu tvrđavu, idealnu rekonstrukciju šabačke fortifikacije iz XV veka. Zahvaljujući inovativnom pristupu istoriji i ideji da se prošlost iskusi, doživi na drugačiji, realističan način Narodni muzej odlučio je da uz podršku „Pixels2Pixels” tima kreira „tVRđavu“.
-Kroz ovaj projekat, na realan, plastičan način, ono što je objavljeno u knjizi dobija potvrdu. Ovo je izvanredan primer kako može da se materijalizuje istorija i da se, pre svega naša školska deca vrate u prošlost. Živimo u vremenu informacionih tehnologija, a smatram da je ovo primer kako mogu one da se iskoriste na jedinstven i dobar način u prezntaciji istorije i istorijskih činjenica - kaže istoričarka i kustos Muzeja Svetlanka Milutinović.
Upotreba informacionih tehnologija u prezentovanju edukativnih sadržaja nije novina, ali ovakav projekat jedinstven je u Srbiji.
-Model održivosti muzeja u svetu podrazumeva korišćenje informacionih tehniologija i poneseni tom činjenicom odlučili smo se za jedan ovakav projekat. Očekivali smo da prevashodno privuče najmlađe, ali oduševljeni posetioci svih uzrasta apsplutno govore za sebe. Ovo je važno i za našu instituciju koja se na ovaj način otvara i ka novim načinima edukacije svoje publike – istakla je driketorka Narodnog muzeja Nela Tonković.

Od ideje do realizacije
Od početne ideje, Hartman Šedelove ilustracije, do Šapca s kraja XV stoleća „Pixels2Pixels“ tim delili su sati napornog višemesečnog rada kako bi posetioci prošetali srednjovekovnim gradom. Iako se čini da je posao programera jednostavan, nekoliko komandi i jedan čaroban klik, realnost je malo drugačija.
-Pet meseci je trajala realizacija projekta i pregršt modelovanja, animacija koje su zahtevale konstantno angažovanje, od 12 do 16 sati dnevno. Uz dobru organizaciju smo se izborili sa poteškoćama na koje smo nailazili. Uspešno smo sve savladali i „tVRđava“ je deo postavke Narodnog muzeja. Zbog veličine aplikacije grad smo podelili na pet nivoa kako bi konzumenti jednostavnije i lakše koristili - kaže jedan od članova „Pixels2Pixels” tima Saša Tršić (3D animator).

Idealna rekonstrukcija
Polazna tačka je, jedinstvena mapa Šapca, sačuvana u „Svetskoj hronici“, ali pak nedovoljno informativna za projekat obima kakav je „tVRđava“. Znanje IT majstora uz nezaobilaznu inspiraciju i vođstvo stručnog tima Narodnog muzeja bili su dobitna kombinacija.
-Na osnovu crteža koji nam je bio polaznica i baza nije bilo moguće bliže precizirati određene elemente, kao što su strukture materijala i tu smo imali slobodu da kreiramo, ali uz obavezu da sačuvamo arhitekturu grada. Početna zamisao je bila da u gradu bude 30-ak likova, ali smo ubrzo shvatili da prostor zahteva više. Tako da smo došli do 130 karaktera. Zbog specifičnosti VR tehnologije planiramo da omogućimo veću frekvenciju kada je u pitanju poseta Muzeju. Pored premijum verzije, aplikaciju ćemo prilagoditi i za upotrebu kako bi više korisnika mogao da prati dešavanja u „tVRđavi“, kroz stručno vođenje. Ovo će biti značajno za posete učenika, jer će moći da saznaju istorijske činjenice o utvrđenju, a to je edukativni karakter sadržaja. Kako bi korisnik u potpunosti video celokupan grad potrebno je 45 minuta - pojašnjava Tršić i napominje sa su tokom procesa rada uključili prijatelje kako bi čuli utiske i „testirali“ javnost. Povratne informacije koje su dobili bile su veoma značajne za dalji rad.
-Ono što su doživeli bilo je potpuno novo, što je ključno. Prednost je zato što svako posmatra grad iz svoje perspektive, tako da sa svakom novom posetom otkrivaju detalje koji su im možda promakli u prethodnoj šetnji. Ovde nije bio moguć scenario u smislu nekog dešavanja, zbog same strukture na kojoj počiva VR. Gradski trg i pijaca su bili posebno izazovni za nas. Zamislite samo 40.000 vrsta materijala, od kamena, preko cigle do kože.

Mesto inovacija
Đorđe Đorđić osnivač tima i 3D artist smatra da je okupljanje IT zajednice u Startitu rezultiralo inovativnim idejama. Uz Đorđa i Sašu, Stefan Stanković (Unreal Engine Developer), Ilija Gajić (Web Developer) i Zorana Stevanović (dizajnerka), piskel po piksel kreirali su VR vremeplov koji je sada deo stalne postavke Narodnog muzeja u Šapcu.
-Bilo je potrebno mnogo hrabrosti da se upustimo u ovo i sada kada smo stasali i pomerili granice, planiramo nove projekte. U početku nas je „brinulo“ to što niko nije radio u ovoj razmeri u kojoj smo mi. Igrice su više ilustrovane i samim tim manje zahtevne, ali uspeli smo. Jedan od naših snova je da Cersku bitku prenesemo u virtuelnu realnost - pojasnio je Đorđe.

Način upotrebe virtuelne realnosti u svrhu obrazovanja, bila je tema prvog VR hakatona održanog u Startit Centru Inđija krajem maja. Kao pobednik izašao je tim „Pixels2Pixels“ koji je osmislio VR aplikaciju za učenje znakovnog jezika i tada započinje moderna saga šabačkih it stručnjaka. Nakon "tVRđave" razvijaju aplikaciju za decu sa smetnjama u razvoju.
-Trenutno u saradnji sa UNICEF-om radimo na aplikaciji koja će biti namenjena deci sa smetnjama u razvoju i biće potpuno otvorena, besplatna. Jedan verzija će biti uz upotrebu virtuelne realnosti, a druga će se odnositi na proširenu realnost.
M. Živanović/D. Blagojević Foto: Nikola Janković/ Zorana Stevanović

Najnoviji broj

14. novembar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa