13. februar 2020.13. feb 2020.
Uvođenje  registra  “Ne zovi”
PREDLOŽENE NOVINE U NACRTU ZAKONA
O ZAŠTITI POTROŠAČA

Uvođenje registra “Ne zovi”

Cilj je još uređeniji sistem vansudskog rešavanja sporova, povećanje efikasnosti nadzora nad primenom Zakona, jačanje upravnopravne zaštite potrošača, usklađivanje sa pravnim tekovinama Evropske Unije, povećanje efikasnosti i brzine rešavanja reklamacija potrošača, te veća transparentnost svega, kaže Katarina Marković iz kabineta potpresednika Vlade Srbije i ministra trgovine,turizma i telekomunikacija
Jedna od najvažnijih novina u nacrtu Zakona o zaštiti potrošača o kojima će se izjašnjavati članovi Vlade Srbije je predlog za uvođenje registra “Ne zovi”. To ima za cilj da trgovci koji nude prodaju proizvoda ili pružanje usluga ne mogu da zovu građane koji se nalaze u registru “Ne zovi”. Praktično to znači zabranu uznemiravanja građana telefonskim pozivima kojima se na prodaju nudi najrazličitija roba, jer bi svaki poziv upućen nekome ko se nalazi u registru “Ne zovi”, podrazumevao kaznu za onog ko poziva, objašnjava Katarina Marković iz kabineta podpresednika Vlade Srbije i ministra trgovine, turizma i telekomunikacija za naš list.
- Ovim, predloženim novinama u Zakonu, pred članovima Vlade biće i druge inicijative. Prvo, radi se o vansudskom rešavanju sporova, što omogućava potrošačima i trgovcima da eventualne sporove rešavaju brzo, mnogo lakše i jeftinije u odnosu na sudske postupke. Primera radi u Evropskoj Uniji ima puno vansudskih tela. Ona veoma efikasno deluju u Slovačkoj, Mađarskoj, Litvaniji i Češkoj. U Srbiji postoje neke vrste tela za medijaciju, ali ne postoji efikasan sistem za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, dodaje ona.
U predloženim novinama nacrta Zakona o zaštiti potrošača, nisu zaboravljene ni druge novosti, sve sa ciljem da se ova oblast učini još uređenijom, poveća nadzor nad primenom Zakona, dodatno poveća zaštita potrošača, uskladi sa pravnim tekovinama Evropske Unije i sve skupa učini još transparentnijim.
Predloženo je povećanje efikasnosti nadzora nad primenom Zakona, kroz uvođenje prekršajnih naloga. Ovo se najviše odnosi na trgovce, a radi se o tome da inspektori imaju mogućnost da za manje prekršaje, za koje je trgovac priznao, dobije prekršajni nalog na osnovu koga može da plati kaznu i izbegne odlazak na sud. Još konkretnije, tržišni inspektor ima mogućnost da prekršaj predoči trgovcu, a on prihvati da u zakonom predviđenom roku uplati pola iznosa kazne i tako se smatra da je spor rešen. Izdavanje prekršajnog naloga podrazumeva da je Zakonom predviđen fiksni iznos kazne u kaznenim odredbama.
Uz pomenute, nije izostavljeno predlaganje za jačanje upravne zaštite potrošača kroz usklađivanje sa Zakonom o opštem upravnom postupku. Ovde se radi o usklađivanju dva Zakona, što je posebno značajno sa aspekta potrošača-korisnika usluga, koji će usvajanjem ovoga imati dodatno sredstvo za zaštitu svojih prava kroz mogućnost izjavljivanja prigovora na ovu vrstu javnih usluga.
Potom je predloženo usklađivanje odredaba Zakona sa pravnim tekovinama Evropske Unije u pogledu implementacije rešenja Evropske Unije o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim “putnim paketima”. Želi se preciziranje usluga u turizmu, načina i uslova za pružanje tih usluga, ugovora o putovanju u paket aranžmanu i ugovora o povezanim putnim aranžmanima, kao prava i obaveza trgovaca i putnika u vezi s tim ugovorima.
Pri samom kraju ali od velikog značaja, predloženo je i povećanje efikasnosti i brzine rešavanja reklamacija potrošača. Reklamacioni postupak je unapređen i trgovci su u obavezi da prime izjavljenu reklamaciju, obrazlože ukoliko smatraju da je neopravdana, kao i da u svom prodajnom objektu na vidnom mestu istaknu da učestvuju u vansudskom rešavanju potrošačkih sporova.
Nacrtom Zakona o zaštiti potrošača obavezuju se udruženja i savezi za zaštitu potrošača da učestvuju u radu savetodavnih tela i komisija za rešavanje reklamacija potrošača, kao i da ove podatke učine javno dostupnim.
U pomenutim novinama u nacrtu Zakona o potrošačima, naša sagovornica ističe da nije beznačajna ni predložena dopuna određenih postojećih instituta radi uspostavljanja pravne sigurnosti, boljeg razumevanja i pojačane primene zakonskih rešenja.
Lj.Đ.i M.G.

Najnoviji broj

28. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa