Инфо

17. август 2023.17. авг 2023.
Ко ће смети да вози тротинет
ПРОФЕСОР МИЛАН ВУЈАНИЋ О ИЗМЕНАМА ЗАКОНА О БЕЗБЕДНОСТИ САОБРАЋАЈА

Ко ће смети да вози тротинет

Измене Закона о безбедности саобраћаја тек ће се наћи на усвајању пред посланицима Народне скупштине. Треба да донесе неке важне новине, а иако је највише пажње привукла санкција која предвиђа привремено одузимање возила, Закон ће коначно обухватити и електричне тротинете, снизити границу година за полагање за Ц и Д категорије. А другачије ће се распоређивати и средства добијена од наплаћених казни
Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета у пензији за „Глас Подриња“ је говорио о најважнијим изменама, али и где мисли да има места за додатна побољшања.

-Ми до сада у Закону нисмо имали лако електрично возило, односно тротинет. То значи да нисмо знали ни где се креће, ни ко има право да га вози, ни са чим у складу возач треба да поступа. Сада је прописано да лако електрично возило које има снагу мотора до 0,6 киловата не сме да има конструкциону брзину већу од 25 километара на сат. Међутим, сада има тротинета који могу да иду знатно брже. Њима ће морати да се ограничи брзина на неки начин или неће моћи да буду регистрована. До сада смо могли да видимо децу на њима, а сада ће моћи само деца старија од 14 година, са кацигом и светлоодбојни прслук и то улицама где је ограничење брзине до 30 километара на сат. Уколико је ограничење брзине 50 километара на сат мора да буде старији од 18 година. Забрањено им је кретање тротоаром. Морају да се крећу пешачко-бициклистичким, бициклистичким стазама или коловозом. Такође, забрањено је да превозе друго лице на тротинету. Возила ће морати да буду евидентирана, да имају налепницу, наводи проф. Вујанић.

Као недостатак овог дела предлога измене Закона истиче да је предвиђено да лако електрично возило нема седиште, што искључује електричне бицикле. Ту види могућност за додатно побољшање Закона.
Друга значајна новина односи се на обележавање пружних прелаза. Обезбеђен пружни прелаз је онај који има браник, полубраник или троугао са два црвена светла која се наизменично укључују и звоно.

-Од више од 2.200 прелаза око 1.570 није обезбеђено у овом смислу. Сада се прописује нова врста обезбеђења обележавања пружног прелаза, а то је двобојни семафор. Ту такође Закон додатно може да се унапреди. Црвено светло забрањује прелаз, жуто упозорава на опрез, а код жутот трепћућег возач мора да провери да ли може да пређе. Међутим, питање је шта када не ради ни једно светло. Ти семафори ће бити стављени на све пружне пелазе, али у року од три године. Питање је шта за то време, да ли ће прелази бити обезбеђени, или не, каже наш саговорник.

Живот кошта 1,3 милиона евра
-Једна саобраћајна незгода са једним погинулим репрезентује трошкове од 1,3 милиона евра. То су измислили на Западу и зове се „цена у сенци“. За време Тита људски живот је био ненадокнадив, непороцењив и због тога нисмо могли да рачунамо колико кошта изгубљен живот. На Западу то има цену. Код њих уколико у саобраћају погине девојчице од 11 година то кошта 70.000 долара, а живот дечака 110.000, доктор наука кошта 200.000 долара. Не знам како су то израчунали, али имају цену за све. Врши се увиђај и рачуна колико је саобраћај био заустављен, колико је аутомобила чекало, колико је то радних сати, пута цена радног сата, онда цена судија, тужиоца, просторија, болничког лечења, доктора, затвора... Од свих пацијената који са повредама леже у болницама 30 одсто су из саобраћајних незгода. Све то када се сабере и подели са бројем погинулих у свету су дошли до цифре од 1,3 милиона евра. Предвиђа се да ће од следеће године то бити чак 3 милиона евра, наводи проф. Вујанић.


Професор Вујанић сматра добром измену да се снизи старосна граница за полагање за Ц и Д категорију. Сада ће она бити 18 и 21 годину, уместо досадашњих 21 и 24 године.

-Људи од 21 годину су одрасли, одговорни, одговорни су и пред Законом и од 18 година. Појавио нам се недостатак возача, као и свуда у свету, каже проф, Вујанић.

Ново је и то да ће возач возила која по тежини превазилазе тежину за коју је предвиђен пут и прекрше тај пропис, сада се кажњавати са 50.000 динара. Раније су се кажњавали само за непоштовање саобраћајног знака што је било најјефтиније и коштало је 3.000 динара, што је за многе била већа уштеда од обиласка предвиђеним путем.

Лако електрично возило које има снагу мотора до 0,6 киловата не сме да има конструкциону брзину већу
од 25 километара на сат. Међутим, сада има тротинета који могу да иду знатно брже. Њима ће морати да се ограничи брзина на неки начин или неће моћи да буду регистрована. До сада смо могли да видимо децу на њима, а сада ће моћи само деца старија од 14 година, са кацигом и светлоодбојни прслук и то улицама где је ограничење брзине до 30 километара на сат. Уколико је ограничење брзине 50 километара на сат мора да буде старији од 18 година. Забрањено им је кретање тротоаром


Одлуку о привременом одузимању возила наш саговорник не сматра толико значајном. Истиче да је аутомобил опасна ствар и уколико се не користи на дозвољен начин да је сасвим оправдано да буде одузет у том случају. Сматра да су грађани превише грубо реаговали на овај члан Закона.

-Аутомобил се одузима до окончања поступка, након чега мора бити враћен. Међутим, ако није изречена казна забране управљања возилом возач може возити други аутомобил. При том се ова казна изриче тек ако је возач најмање два пута направио тешке прекршаје, трећи пут се возило одузима привремено, каже проф. Вујанић.

Доста мање погинулих него 2001., али...
-Безбедност саобраћаја у Србији је била изразито лоша. Имали смо 18,7 погинулих на 10.000 регистрованих возила 2001. године, а просек ЕУ је био 6. Радећи на томе и кроз кампање кроз медије, ми смо успели да 2009. донесемо Закон и његовом применом смо 2014. дошли на 7,4 погинула на 10.000 возила. Тај успех је постигнут због тога што је новац од кажњавања оних који чине прекршаје ишао у један буџет, од чега је 30 одсто остајало локалним самоуправама. Од 70 одсто који су ишли Републици опредељено је 75 одсто за опремање полиције, али у функцији безбедности саобраћаја. Међутим, по новом Закону нема више новца за локал. Све ће ићи на раздео Министарства унутрашњих послова, за безбедност саобраћаја и из тога се финансира шест функција. Од 1.274 погинула 2001. године пали смо на 536 погинула 2014. године, да бисмо већ следеће године скочили на 600 и то је трајало до 2021. када је погинуло 534. Да је настављен тренд пада ми бисмо сада били на 300 погинулих годишње. Законом је било одрђено колико пара мора да се издвоји за безбедност саобраћаја, а да је то стављено на располагање МУП-у, а то је више питање Министарства саобраћаја, образовања, па и здравља, а тек онда МУП, каже проф. Вујанић.


Новина је да ће и паук лакше односити возила, односно за још неке прекршаје. Проф. Вујанић сматра да је у реду да паук односи возило које некоме смета, али сада ће носити и када је возило само непрописно паркирано.

-Уколико неко вози двосмерном улицом и паркира на супротну страну, контра од смера кретања возила у тој траци што је забрањено, паук му може однети возило. Нема везе што није прешао пуну линију и што је плаћен паркинг. Било би у реду да му се наплати казна, али сматрам да је непотребно да се односи возило, а трошкови за то су јако велики, каже проф. Милан Вујанић.
M.M.

Најновији број

16. мај 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa