3. jun 2021.3. jun 2021.
Mostovi nas spajaju
INTERVJU SA ŠEFOM PROJEKTA NIKOLOM KARADžIĆEM O IZGRADNjI DEONICE RUMA-ŠABAC-LOZNICA

Mostovi nas spajaju

Ukupna dužina ovog putnog pravca je 77,7 kilometara, od koje je autoput Ruma-Šabac dužine 21,7km, Šabac-Loznica, koja će biti izgrađena u profilu brze saobraćajnice 54,58km, a dužina deonice mosta preko Save iznosi 1,35 km. Autoput će prolaziti pored naseljenih mesta, koja će imati svoja uključenja i znatno rasteretiti saobraćaj. Rok za most i deonicu autoputa je tri godine, međutim, izvođač ide ispred svoje dinamike i verujem da će do kraja 2022. godine most na Savi biti završen
Izgradnja autoputa Ruma-Šabac i brze saobraćajnice Šabac-Loznica jedan je od prioritetnih zadataka u drumskom transportu, s obzirom da je reč o projektu koji je važan za razvoj i povezivanje Srema i Mačve, zapadne Srbije i Vojvodine, ali i ovog dela Srbije sa regionom, pre svega sa BiH.

Ekipa Glasa Podrinja proteklog petka bila je na licu mesta, tačnije mosta, koji nam je najinteresantiji, s obzirom da je to „naš“ treći most. Razgovarali smo sa šefom projekta Nikolom Karadžićem iz Koridora Srbije, koji su odgovorni za izgradnju i završetak puta na deonici Ruma-Šabac-Loznica.

NAŠA ULOGA JE SPECIFIČNA
Vrednost komercijalnog ugovora je 467,5 miliona evra za sve tri deonice, opremljene i predate krajnjem korisniku koji je, u ovom slučaju, Putevi Srbije. Koridori Srbije, iako u Ugovoru Naručilac, sprovode izgradnju celog projekta. Pratimo koordinaciju sa eksproprijacijom, sa projektantima idejnog i glavnog projekta, a po dobijanju upotrebne dozvole, deonicu preuzimaju Putevi Srbije na održavanje i ekspoataciju. Naša uloga je jako specifična. Dobijemo zadatak, odradimo i idemo dalje.


Predviđeno je da jedan deo ove deonice bude autoput, a drugi brza saobraćajnica?
- Ukupna dužina ovog putnog pravca je 77,7 kilometara, od koje je autoput Ruma-Šabac dužine 21,7km, Šabac-Loznica, koja će biti izgrađena u profilu brze saobraćajnice 54,58km, a dužina deonice mosta preko Save iznosi 1,35 km. Autoput će zaobići Klenak, Platičevo, Hrtkovce i Jarak, što će rasteretiti lokalni saobraćaj. Naplatne rampe biće na rumskoj strani, a trasa podrazumeva dve petlje, jednu posle Hrtkovaca i drugu u zoni prelaska preko autoputa E70 na isključenju za Rumu.
Autoput će, prema rečima predsednika Srbije Aleksandra Vučića, biti „novi krvotok Srbije“?
- Zaista je tako. Autoput će prolaziti pored naseljenih mesta, koja će imati svoja uključenja i znatno rasteretiti saobraćaj, jer to je deonica koja ponekad ima 9.000 vozila dnevno. Bićete u mogućnosti da stignete od Šapca do Beograda za 40 minuta.

"Glas Podrinja"


ODUŠEVLjEN SARADNjOM
Ovde rade ljudi iz Srbije, Bugarske i Turske. Oduševljen sam njihovom saradnjom. Nije postojalo ništa što bi zahtevalo intervenciju sa strane, a to što su različitih nacionalnosti ima svojih prednosti. U svakom trenutku imamo radnike na raspolaganju zato što slave praznike koji se ne poklapaju. Imali smo betonažu 36 sati. Betonirali smo stubno mesto u reci i to je bilo fascinatno za videti, jer kada krenete da betonirate, nema stajanja. U pitanju je 1.500 kubika betona i ne sme da se pravi pauza.


Projektant i izvođač radova je azerbejdžanska kompanija „Azvirt“?
- Idejni projekat uradio je Institut za puteve, a Izvođač u skladu sa Ugovorom radi projekat za ishodovanje građevinske dozvole i projekat za izvođenje. Oni imaju po godinu dana za projektovanje svake deonice ponaosob dok su prema Ugovoru za izvođenje radova određeni rokovi od 3 godine za deonicu autoputa Ruma-Šabac i most preko reke Save, međutim, radovi napreduju brže nego što je predviđeno. U junu prošle godine dobili smo građevinsku dozvolu, a već krajem godine završili smo 371 šip, koliko je predviđeno. Do danas smo završili preko 80% naglavnih greda i stubova i uveliko radimo na rasponskim konstrukcijama. Rok za izvođenje radova po Ugovoru bio je od juna prošle do juna 2023. godine, međutim, Izvođač ide ispred svoje dinamike i verujem da će završiti šest do osam meseci pre isteka ugovora. Dakle, do kraja 2022. godine most na Savi biće završen.

"Glas Podrinja"


Fascinatno je gledati kako se gradi most, koji je, pretpostavljam, najizazovniji deo?
- Ovde je trenutno angažovano više od 300 ljudi. U reci se rade dva glavna stubna mesta, br 6. i 7, teškom mehanizacijom sa barži. Bilo je potrebno pobiti šipove, postaviti čelične talpe, izvući vodu... Na mestu br 7. završili smo prvi temelj i krenuli sa stubom, što upravo započinjemo na mestu br 6. tako da ćemo u narednih mesec do mesec i po dana imati preko 400 ljudi angažovanih samo na mostu. Biće postavljena dva velika krana za rasponsku konstrukciju koja se radi preko reke, što je najteži deo. Sam most sastoji se od tri međusobno spojene celine - prilazne konstrukcije na levoj obali, glavne rasponske konstrukcije preko reke i prilazne konstrukcije na desnoj obali. Pomenuta dva stuba rađena su sa plovne mehanizacije, a četiri stubna mesta sa klenačke strane sa privremenog nasipa. Izvođač je ubrzao radove zbog zahteva za plovni put koji uvek mora da bude otvoren 155 metara.

"Glas Podrinja"


Svaki most je i umetničko delo. Mostovi nas spajaju?
- Bukvalno je tako. Sam most je deonica za sebe. Ovaj predeo će izgledati atraktivnije. Klenak je itekako živnuo i živnuće, kao i Hrtkovci i Platičevo. Pre ovoga radio sam na deonici Niš-Dimitovgrad i znam koliko sve oživi prilikom izvođenja radova i kasnije, kroz investicije. Mostovi su specifični, ali sve je građevina, i most, i zgrada, i crkva, i put. Stvar je u tome da prođeš kroz predele, a da ih što manje narušiš, da čovek ima osećaj da se sve samo naslonilo i uklopilo u prirodu.

Most ima ukupno 45 naglavnih greda i 47 stubova, u vodi šest, a dva spadaju u rasponsku konstrukciju. Dva se izvode sa reke, a četiri sa privremenog nasipa. Radi se pomoću dve metode: ovde se pobijaju čelične talpe, crpi se voda da bi se došlo do suvog okruženja, a na ostalim se radi betonskim bunarima koji se pobijaju i polako tonu pod svojom težinom.


Pričate sa takvim žarom da ne mogu da ne primetim da volite to što radite?
- Volim svoj posao. U njemu sam od 2011, znači desetak godina, što nije veliki period, ali sam za to vreme radio i kao i kao predstavnik izvođača, i kao nadzor i sada kao predstavnik Naručioca. Sve tri pozicije imaju svoje lepote. Imao sam prirodan put, a sada sam dobio kompletnu sliku. Od planske dokumentacije, idejnih projekata, projekata za građevinsku dozvolu, uvođenja u posed, izvođenja, do predavanja krajnjem korisniku.
Mirjana Filipović

Najnoviji broj

25. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa