3. decembar 2020.3. dec 2020.
Da se deci snovi ostvare u budućnosti
Evropska nedelja kodiranja

Da se deci snovi ostvare u budućnosti

„Kodiranje pomaže učenicima sa matematičkim veštinama, pomaže im da mogu da vizualizuju apstraktne pojmove, omogućava primenu matematike u stvarnim situacijama i čini matematiku zabavnom i kreativnom.“
EU Code Week je pokret koji slavi kreativnost, rešavanje problema, saradnju kroz programiranje i druge tehnološke aktivnosti okrenute ka budućnosti. Ideja je da se programiranje učini vidljivijim i dostupnijim mladima i odraslima. Oživljavnje ideja, demistifikacija ove veštine i okupljanje motivisanih pojedinaca i grupa, spremnih da uče. Učenici IV/2 OŠ „Majur“ iz Majura rukovođeni kreativnošću učiteljice Jasmine Janić kreirali su psoeban svet tokom evropske nedelje kodiranja kao jedini predstavnik Mačvanskog okruga. Mališani su iskusili pravu IT avanturu, ali je znanje bilo stalni pratilac na putu.

Digitalna pismenost i osnaživanje kapaciteta učenika
-Verujemo da bilo čija osnovna pismenost u digitalno doba treba da podrazumeva razumevanje kodiranja i razvoj ključnih kompetencija povezanih sa računarskim razmišljanjem, kao što su rešavanje problema, saradnja i analitičke veštine. Učenje kodiranja može osnažiti naše učenike da budu na čelu digitalno kompetentnog društva, razviti bolje razumevanje sveta koji ih okružuje i dobiti veće šanse za uspeh u ličnom i profesionalnom životu. EU Week nudi našim učenicima mogućnost da naprave prve korake kao digitalni stvaraoci, pruža školi i nastavnicima besplatne mogućnosti profesionalnog razvoja, nastavnih materijala, međunarodnih izazova i mogućnosti razmene - ističe direkor OŠ „Majur“ Živan Makević.


A zašto baš kodiranje?
-Reč je o Mihailu, koji se osećao kao da mora da studira pravo, iako je uvek uživao u matematici i igranju računara. Reč je o Todoru, koji ima ideju za bolju društvenu mrežu, ali ne može sam da je izgradi. Reč je o Heleni, koja sanja o izradi robota, jer joj roditelji ne dozvoljavaju da ima mačku. Radi se o onima koji već pomažu da se ovi snovi ostvare. Zapravo, reč je se o svima nama. Našoj budućnosti. Tehnologija oblikuje naš život, ali prepuštamo manjini da odlučuje za šta i kako je koristimo. Možemo i bolje nego da delimo i volimo stvari. Možemo oživeti svoje kreativne ideje, izgraditi stvari koje će drugima doneti radost. Nikada nije bilo lakše napraviti sopstvenu aplikaciju, napraviti sopstvenog robota ili izmisliti leteće automobile, zašto da ne! Putovanje nije lako, ali je putovanje puno kreativnih izazova. Da li ste spremni da prihvatite izazov i postanete proizvođač? Kodiranje takođe pomaže u razvoju kompetencija kao što su računarsko razmišljanje, rešavanje problema, kreativnost i timski rad - zaista dobre veštine za sve društvene slojeve - pojasnila je učiteljica Jasmina Janić.

Reč je o Mihailu, koji se osećao kao da mora da studira pravo, iako je uvek uživao u matematici i igranju računara. Reč je o Todoru, koji ima ideju za bolju društvenu mrežu, ali ne može sam da je izgradi. Reč je o Heleni, koja sanja o izradi robota, jer joj roditelji ne dozvoljavaju da ima mačku


Kako su tekli planovi na realizaciji aktivnosti?
Organizovali smo aktivnost i zakačili ih na mapu. Mrežne aktivnosti smo učinili dostupnim svima. Ljudi iz celog sveta mogu da učestvuju u otvorenim onlajn aktivnostima, bilo na engleskom ili na lokalnom jeziku. Izabrali smo najuzbudljivije mrežne aktivnosti koje su otvorene za sve i prikazali smo ih na platformi Wakelet.
Navešćemo neke od ponuđenih tema:
1. Programiranje bez korišćenja računara
2. Vizuelno programiranje
3. Programiranje zasnovano na tekstu
4. Robotika
5. Hardver
6. Umetnost i kreativnost
7. Lego kodiranje
8. Razigrane aktivnosti kodiranja
9. Razvoj softvera...

Tehnologija oblikuje naš život, ali prepuštamo manjini da odlučuje za šta i kako je koristimo. Možemo i bolje nego da delimo i volimo stvari. Možemo oživeti svoje kreativne ideje, izgraditi stvari koje će drugima doneti radost


Jednostavna igra Lego kodiranja
U ovoj jednostavnoj igri lego kodiranja učenici su naučili dva važna koncepta kodiranja: sekvenciranje i petlje. Sekvenciranje se odnosi na redosled koraka. Važno je pravilno odrediti redosled koraka ako želite da računar pravilno izvrši zadatak. Zamislite da operete zube pre nego što stavite pastu! Redosled koraka je veoma važan. Petlja je skup uputstava koja se ponavlja i ponavlja sve dok se ne ispuni određeni uslov. Petlje pomažu da naša uputstva postanu efikasnija. Umesto da nam kažu da peremo zube napred i nazad, napred i nazad, mi kažemo „perite zube jedan minut“ ili „perite zube dok zubi ne budu čisti“. Petlje nam pomažu da skratimo uputstva.
Jedna od zanimljivijih tema tokom nedelje bila je “Sa Majkrobitom na Ti”.

Uz Jasminu Janić master prof. informatike i tehnike Zoran Pavlica bio je deo realizovanih aktivnosti, od radionica o robotici, kurseva e-učenja, vebinara, do tutorijala za kodiranje. Kao predavač smatra da kodiranje razvija veštine razmišljanja, zahteva visok nivo aktivnosti u više oblasti mozga i razvija logičko, procesno orijentisano razmišljanje kod učenika.
-Kodiranje ima svoj jezik. Svako slovo u abecedi ima posebnu formulu 0 i 1 koje ga predstavljaju. Ova 0 i 1 daju tehnologiji oko nas uputstva o tome kako da izvede. Ima li boljeg načina za našu decu da shvate zašto i kako tehnologija oko njih deluje nego učenjem kodiranja i obraćanjem tehnologiji oko sebe. Bez kodiranja računari doslovno ne bi uradili ništa. Bili bi potpuno beskorisni. To je zato što je izvorni kod skup uputstava koji računaru govori šta da radi. Uostalom, računari nemaju slobodnu volju, tako da su bez izričitih uputstava samo sofisticirani komadi metala. Da biste prvo započeli učenje osnova kodiranja, nije vam potreban ni računar! Kodiranje pomaže učenicima sa matematičkim veštinama, pomaže im da mogu da vizualizuju apstraktne pojmove, omogućava primenu matematike u stvarnim situacijama i čini matematiku zabavnom i kreativnom. Kodiranje je prisutno u mnogim današnjim STEM programima. Zahvaljujem se koleginici Jasmini Janić koja je bila inicijator uključivanja naše škole u EU Code Week. Bio je ovo izazov i podstrek za buduće aktivnosti - Zoran Pavlica, master prof. informatike i tehnike.


Učenici su se upoznali sa konceptom osnovnih uputstava Micro:bit-a i setom instrukcija za korišćenje sa ciljem da se zainteresuju za programiranje i da to učinimo na zabavan način. Zabava doprinosi boljem pamćenju i veća je verovatnoća da će se vraćati takvoj vrsti programiranja. Osnovna ideja bila je da se pokaže učenicima da programiranje jeste zabavno zanimanje pri čemu samostalno razmišljaju i dolaze do inovativnih ideja pri rešavanju problema. Jednostavnim prevlačenjem blokova u Scratch-u naučili su da sastave svoj algoritam. I ono što su iščekivali...upoznavanje sa budućim nastavnikom informatike, Zoranom Pavlicom, master prof. informatike i tehnike.



Tokom sveta programiranja sa CodeMonkey učenici su iskazali kreativnost i sklonost ka kreaciji.
Učenici navode majmunčića, putem strelica različitih smerova, da prelazeći određene prepreke dođe do banana i blaga. CodeMonkey je zabavno i edukativno okruženje zasnovano na igrama u kojem učenici uče da kodiraju bez ikakvog prethodnog iskustva. Po završetku kodiranja CodeMonkey, učenici će moći da se kreću kroz svet programiranja sa osećajem samopouzdanja i postignuća. Kodiranje neguje kreativnost. U to smo se uverili družeći se sa poznatim slikarima Vinsetom Van Gogom i Pablom Pikasom. Učenicima je data igrica za koju su im bile potrebne kockice za jamb. Njihovim bacanjem dobijali su broj koji je otkrivao deo lica koji su crtali na polovini bloka br. 5. Kada su crtež priveli kraju, bojili su isti temperama. Dobili su crtež po uzoru na Pabla Pikasa. Sledeća igrica nosila je naziv “Van Gogovi suncokreti” za koju su im takođe trebale kockice za jamb. Svaki broj na igrici označavao je deo crteža koji su crtali. Konačni ishod bili su Van Gogovi suncokreti u vazama koje su bojili temperama. Eksperimentisanjem deca uče i jačaju svoj mozak. Čak i kada pogreše nauče. Deca mogu biti kreativna i kreativnost se podstiče. Kreativnost je deo procesa i nije uvek proizvod.



Koliko je kodiranje značajno za mlade generacije koje odrastaju uz IT kao sastavni deo svakodnevice, života i obrazovanja?
Kodiranje pomaže deci da postanu sigurni u rešavanje problema. Dok nauče da kodiraju i daju smernice, saznaju da ne postoji jedan način da se nešto uradi i da čak i ako njihov način nije uspeo. Oni mogu poboljšati ono što su već uradili bez brige da će propasti. Ako deca nauče kodiranje u mladosti, to ih priprema za budućnost. Kodiranje pomaže deci u komunikaciji, kreativnosti, matematici, pisanju i samopouzdanju. Alessandro Bogliolo, koordinator tima EU Week-a ambasadora volontera rekao je: “Od početka vremena radili smo mnoge stvari koristeći kamen, gvožđe, papir i olovku koje su transformisale naš život. Sada živimo u drugoj eri u kojoj je naš svet oblikovan u kodu. Različite ere imaju različite poslove i potrebe za veštinama. Tokom EU Week-a želimo da pružimo svakom Evropljanu priliku da otkrije kodiranje i zabavi se njime. Naučimo da kodiranje oblikuje našu budućnost “.

M. Ž.

Najnoviji broj

25. februar 2021.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa