17. avgust 2023.17. avg 2023.
Ko će smeti da vozi trotinet
PROFESOR MILAN VUJANIĆ O IZMENAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA

Ko će smeti da vozi trotinet

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja tek će se naći na usvajanju pred poslanicima Narodne skupštine. Treba da donese neke važne novine, a iako je najviše pažnje privukla sankcija koja predviđa privremeno oduzimanje vozila, Zakon će konačno obuhvatiti i električne trotinete, sniziti granicu godina za polaganje za C i D kategorije. A drugačije će se raspoređivati i sredstva dobijena od naplaćenih kazni
Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji za „Glas Podrinja“ je govorio o najvažnijim izmenama, ali i gde misli da ima mesta za dodatna poboljšanja.

-Mi do sada u Zakonu nismo imali lako električno vozilo, odnosno trotinet. To znači da nismo znali ni gde se kreće, ni ko ima pravo da ga vozi, ni sa čim u skladu vozač treba da postupa. Sada je propisano da lako električno vozilo koje ima snagu motora do 0,6 kilovata ne sme da ima konstrukcionu brzinu veću od 25 kilometara na sat. Međutim, sada ima trotineta koji mogu da idu znatno brže. Njima će morati da se ograniči brzina na neki način ili neće moći da budu registrovana. Do sada smo mogli da vidimo decu na njima, a sada će moći samo deca starija od 14 godina, sa kacigom i svetloodbojni prsluk i to ulicama gde je ograničenje brzine do 30 kilometara na sat. Ukoliko je ograničenje brzine 50 kilometara na sat mora da bude stariji od 18 godina. Zabranjeno im je kretanje trotoarom. Moraju da se kreću pešačko-biciklističkim, biciklističkim stazama ili kolovozom. Takođe, zabranjeno je da prevoze drugo lice na trotinetu. Vozila će morati da budu evidentirana, da imaju nalepnicu, navodi prof. Vujanić.

Kao nedostatak ovog dela predloga izmene Zakona ističe da je predviđeno da lako električno vozilo nema sedište, što isključuje električne bicikle. Tu vidi mogućnost za dodatno poboljšanje Zakona.
Druga značajna novina odnosi se na obeležavanje pružnih prelaza. Obezbeđen pružni prelaz je onaj koji ima branik, polubranik ili trougao sa dva crvena svetla koja se naizmenično uključuju i zvono.

-Od više od 2.200 prelaza oko 1.570 nije obezbeđeno u ovom smislu. Sada se propisuje nova vrsta obezbeđenja obeležavanja pružnog prelaza, a to je dvobojni semafor. Tu takođe Zakon dodatno može da se unapredi. Crveno svetlo zabranjuje prelaz, žuto upozorava na oprez, a kod žutot trepćućeg vozač mora da proveri da li može da pređe. Međutim, pitanje je šta kada ne radi ni jedno svetlo. Ti semafori će biti stavljeni na sve pružne pelaze, ali u roku od tri godine. Pitanje je šta za to vreme, da li će prelazi biti obezbeđeni, ili ne, kaže naš sagovornik.

Život košta 1,3 miliona evra
-Jedna saobraćajna nezgoda sa jednim poginulim reprezentuje troškove od 1,3 miliona evra. To su izmislili na Zapadu i zove se „cena u senci“. Za vreme Tita ljudski život je bio nenadoknadiv, neporocenjiv i zbog toga nismo mogli da računamo koliko košta izgubljen život. Na Zapadu to ima cenu. Kod njih ukoliko u saobraćaju pogine devojčice od 11 godina to košta 70.000 dolara, a život dečaka 110.000, doktor nauka košta 200.000 dolara. Ne znam kako su to izračunali, ali imaju cenu za sve. Vrši se uviđaj i računa koliko je saobraćaj bio zaustavljen, koliko je automobila čekalo, koliko je to radnih sati, puta cena radnog sata, onda cena sudija, tužioca, prostorija, bolničkog lečenja, doktora, zatvora... Od svih pacijenata koji sa povredama leže u bolnicama 30 odsto su iz saobraćajnih nezgoda. Sve to kada se sabere i podeli sa brojem poginulih u svetu su došli do cifre od 1,3 miliona evra. Predviđa se da će od sledeće godine to biti čak 3 miliona evra, navodi prof. Vujanić.


Profesor Vujanić smatra dobrom izmenu da se snizi starosna granica za polaganje za C i D kategoriju. Sada će ona biti 18 i 21 godinu, umesto dosadašnjih 21 i 24 godine.

-Ljudi od 21 godinu su odrasli, odgovorni, odgovorni su i pred Zakonom i od 18 godina. Pojavio nam se nedostatak vozača, kao i svuda u svetu, kaže prof, Vujanić.

Novo je i to da će vozač vozila koja po težini prevazilaze težinu za koju je predviđen put i prekrše taj propis, sada se kažnjavati sa 50.000 dinara. Ranije su se kažnjavali samo za nepoštovanje saobraćajnog znaka što je bilo najjeftinije i koštalo je 3.000 dinara, što je za mnoge bila veća ušteda od obilaska predviđenim putem.

Lako električno vozilo koje ima snagu motora do 0,6 kilovata ne sme da ima konstrukcionu brzinu veću
od 25 kilometara na sat. Međutim, sada ima trotineta koji mogu da idu znatno brže. Njima će morati da se ograniči brzina na neki način ili neće moći da budu registrovana. Do sada smo mogli da vidimo decu na njima, a sada će moći samo deca starija od 14 godina, sa kacigom i svetloodbojni prsluk i to ulicama gde je ograničenje brzine do 30 kilometara na sat. Ukoliko je ograničenje brzine 50 kilometara na sat mora da bude stariji od 18 godina. Zabranjeno im je kretanje trotoarom


Odluku o privremenom oduzimanju vozila naš sagovornik ne smatra toliko značajnom. Ističe da je automobil opasna stvar i ukoliko se ne koristi na dozvoljen način da je sasvim opravdano da bude oduzet u tom slučaju. Smatra da su građani previše grubo reagovali na ovaj član Zakona.

-Automobil se oduzima do okončanja postupka, nakon čega mora biti vraćen. Međutim, ako nije izrečena kazna zabrane upravljanja vozilom vozač može voziti drugi automobil. Pri tom se ova kazna izriče tek ako je vozač najmanje dva puta napravio teške prekršaje, treći put se vozilo oduzima privremeno, kaže prof. Vujanić.

Dosta manje poginulih nego 2001., ali...
-Bezbednost saobraćaja u Srbiji je bila izrazito loša. Imali smo 18,7 poginulih na 10.000 registrovanih vozila 2001. godine, a prosek EU je bio 6. Radeći na tome i kroz kampanje kroz medije, mi smo uspeli da 2009. donesemo Zakon i njegovom primenom smo 2014. došli na 7,4 poginula na 10.000 vozila. Taj uspeh je postignut zbog toga što je novac od kažnjavanja onih koji čine prekršaje išao u jedan budžet, od čega je 30 odsto ostajalo lokalnim samoupravama. Od 70 odsto koji su išli Republici opredeljeno je 75 odsto za opremanje policije, ali u funkciji bezbednosti saobraćaja. Međutim, po novom Zakonu nema više novca za lokal. Sve će ići na razdeo Ministarstva unutrašnjih poslova, za bezbednost saobraćaja i iz toga se finansira šest funkcija. Od 1.274 poginula 2001. godine pali smo na 536 poginula 2014. godine, da bismo već sledeće godine skočili na 600 i to je trajalo do 2021. kada je poginulo 534. Da je nastavljen trend pada mi bismo sada bili na 300 poginulih godišnje. Zakonom je bilo odrđeno koliko para mora da se izdvoji za bezbednost saobraćaja, a da je to stavljeno na raspolaganje MUP-u, a to je više pitanje Ministarstva saobraćaja, obrazovanja, pa i zdravlja, a tek onda MUP, kaže prof. Vujanić.


Novina je da će i pauk lakše odnositi vozila, odnosno za još neke prekršaje. Prof. Vujanić smatra da je u redu da pauk odnosi vozilo koje nekome smeta, ali sada će nositi i kada je vozilo samo nepropisno parkirano.

-Ukoliko neko vozi dvosmernom ulicom i parkira na suprotnu stranu, kontra od smera kretanja vozila u toj traci što je zabranjeno, pauk mu može odneti vozilo. Nema veze što nije prešao punu liniju i što je plaćen parking. Bilo bi u redu da mu se naplati kazna, ali smatram da je nepotrebno da se odnosi vozilo, a troškovi za to su jako veliki, kaže prof. Milan Vujanić.
M.M.

Najnoviji broj

25. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa